Onze klanten moeten zich druk maken over innovatie, niet over hun IT-infrastructuur.

Geplaatst op: 15 december, 2016 - 15:00

Claranet heeft in 20 jaar tijd een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt; sinds de begindagen, nog in het tijdperk van inbel-internet, zijn we uitgegroeid tot een toonaangevend IT-infrastructuurexpert die zich toelegt op het leveren van complexe netwerken en hostingoplossingen - zie ook onze 'infographic 20 jaar Netwerken'. Wij vinden dat onze klanten zich niet druk moeten en hoeven te maken over hun IT-infrastructuur. Zij kunnen zich dan focussen op innovatie en het verbeteren van hun eigen bedrijfsprocessen, en daarbij nadenken over belangrijke vragen, zoals: hoe past digitalisatie binnen mijn bedrijf? Welke rol kan 'Internet of Things’ daar in spelen? Moet ik iets gaan doen met big data-analyse?

Met 2017 voor de deur vliegen de lijstjes met trends je om de oren. Of het een trend is om een lijstje op te stellen met trends of dat er steeds meer trends zijn, de waarheid ligt vast in het midden. Maar wat uit de voorspellingen sowieso blijkt is dat de ontwikkelingen in de IT steeds sneller gaan. Niet alleen onze klanten hebben er mee te maken, iedere organisatie is in meer of mindere mate een IT-organisatie; maar ook wij als IT-leverancier ondervinden dit. Reden voor ons om een duidelijke scheiding aan te brengen in ons portfolio tussen diensten die we zelf in beheer hebben en diensten die we samen met een businesspartner verzorgen. Zo hebben wij nog nooit zelf een telefooncentrale geleverd aan een klant, en achten we de kans dat we dat de komende jaren zelf zullen doen, uitermate klein. Hiervoor gaan we bijvoorbeeld een partnership aan met een andere leverancier waarmee we samen optrekken naar een klant. Ieder brengt de eigen expertise mee maar we verzorgen wel een gezamenlijk afgestemde oplossing.

Visie op partnerschap
Partnerschap met onze klanten is voor ons ook meer dan ‘alleen maar’ een dienst leveren en/of samenwerken. Wij vinden dat je bij het opbouwen van een dergelijk partnerschap drie belangrijke stappen in acht moet nemen. Allereerst moet je een uitstekende dienstverlening neerzetten maar dat spreekt eigenlijk vanzelf. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je een klant goed leert kennen, dus dat je de context steeds beter gaat begrijpen. En dat is een proces dat eigenlijk nooit stopt. In de derde stap kun je dan samen nieuwe dingen gaan creëren, uit eigen portfolio of helemaal op maat. Die drie stappen vormen samen de weg naar echt partnership.

Compleet
De afgelopen jaren constateerden we bijvoorbeeld een toenemende behoefte aan Device as a Service (DaaS) onder onze klanten. Met ons concept DaaS Compleet gaan we verder dan alleen het verhuren van hardware. We bieden ook alle service die er bij bedacht kan worden: bijvoorbeeld een Nederlandstalige servicedesk, en diensten op het gebied van imaging, installeren en stickeren. We zorgen voor spareparts op locatie met het juiste image, die dus heel snel kunnen worden ingezet. De complete dienstverlening is schaalbaar en wordt aangeboden tegen een vast bedrag per maand. Met dit concept willen we onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen en tegelijkertijd hun continuïteit helpen waarborgen. Door geen standaard concept neer te leggen kun je ook inspelen op de specifieke behoeften van de klant. In dit geval is context dan ook enorm van belang; voor een zoveelste werkstation is nog wel een oplossing te vinden, maar wordt het device ongemerkt gebruikt voor een primair proces binnen de organisatie, en dat kan zo simpel zijn als de toegangscontrole op een locatie, dan is een directe vervanging wel echt ineens een vereiste die je wellicht niet verwacht. En als de klant dan echt volledig ontzorgd wil worden, dan nemen we de (diefstal- en schade)verzekering ook daar in mee zodat de klant ook daar geen omkijken naar heeft.