Airbus: “Bereikbaarheid naar grote hoogten”

Gebruikte diensten:

Private cloud

Samenvatting

Uitdaging: Airbus vereist een betrouwbare managed hosting services provider om een op maat gemaakte en betrouwbare oplossing voor een nieuw product te lanceren op. Een permanente beschikbaarheid van de website is essentieel.

Oplossing: Ze kozen Claranet voor het design en beheer van een veerkrachtig en veilig platform voor hun websites.

Resultaat: De lancering van de grootste passagiersvliegtuig ooit gebouwd (de A380) genereerde enorme hoeveelheden verkeer op de website, dat Claranet's betrouwbare hosting infrastructuur was in staat om te verwerken, zonder enige downtime.

Airbus is een wereldwijd toonaangevende vliegtuigfabrikant en ontwerpt, bouwt, verkoopt en ondersteunt de modernste en uitgebreidste vliegtuigseries ter wereld. Het bedrijf stelt nieuwe normen die de toekomst van de luchtvaartindustrie vorm zullen geven en sleept consequent zo’n 50% van alle orders voor vliegtuigen met meer dan honderd zitplaatsen in de wacht.

De uitdagingen

Omdat Airbus wereldwijd beschikt over vier websites plus dynamische subsites voor speciale producten of evenementen, had het bedrijf een betrouwbare partner nodig voor het bouwen en beheren van een hosting service op maat die voldoet aan zijn unieke online behoeften. De websites van Airbus moeten 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn. Ze moeten veerkrachtig zijn en grote pieken in het webverkeer kunnen verwerken en Airbus moet in staat kunnen zijn om alle websites in realtime kunnen updaten. Vanwege de gevoelige aard van de luchtvaartindustrie, moeten de technische partners van Airbus zeer betrouwbaar, deskundig en altijd beschikbaar zijn.

Vast contactpersoon

Er werd een technisch accountmanager benoemd als belangrijkste aanspreekpunt tijdens het hele project. Dankzij dit gepersonaliseerde beheer konden Airbus en Claranet nauw samenwerken tijdens het ontwerp, de implementatie en het lopende beheer van de hostingoplossing.

De oplossing wordt beheerd door een team van deskundige ITIL gecertificeerde projectmanagers, ITIL is de meest gerespecteerde kwalificatie ter wereld voor het leveren van IT-diensten van hoge kwaliteit. Claranet beheert het technische kader waar de applicaties van Airbus gebruik van maken. Elke applicatie of service die de klant nodig heeft, kan worden uitgevoerd zolang het wordt ondersteund door het onderliggende kader of de infrastructuur van Claranet.

De oplossing

Airbus heeft de hosting en het beheer van zijn websites uitbesteed aan Claranet. Claranet heeft nauw samengewerkt met Airbus om een goed inzicht te krijgen in de IT-eisen van de vliegtuigfabrikant, voordat het een op maat gesneden hostingplatform ging ontwerpen, implementeren en beheren. Dit hostingplatform is gebaseerd op drie basiselementen: verbeterde redundantie van de infrastructuur; toepassingsgerichte gegevensopslag, toegangs- en back-upsystemen; en de mogelijkheid tot het updaten van inhoud in realtime.

image_airbus-screenshot.jpg.jpg

Het resultaat

De technische infrastructuur van Claranet ondersteunt de meest gebruikte applicaties om te voldoen aan de unieke online eisen van Airbus. Het grootste voordeel van de oplossing is dat de website van Airbus onafgebroken beschikbaar zijn. De applicaties zijn redundant en worden ondersteund door de technisch accountmanager van Claranet.

Op de dag dat de Airbus A380 voor het eerst in het openbaar werd gepresenteerd, had de website meer dan 600.000 unieke bezoekers. Nog eens 750.000 bezoekers bekeken de website op de dag dat de superjumbo zijn eerste vlucht maakte. Het platform is zodanig ontworpen dat het dergelijke enorme verkeerspieken aankan.

De solide en betrouwbare technische infrastructuur werd nauw beheerd door een technisch accountmanager zodat de beleving van de klant niet werd gestoord. Ondanks deze piek in het webverkeer is de website van Airbus geen enkel moment onbereikbaar geweest voor de bezoekers.

We werken nu al enkele jaren intensief samen met Claranet en we hebben een goede werkrelatie, met wederzijds vertrouwen en begrip. Onze technisch accountmanager fungeert niet alleen als eerste aanspreekpunt wat betreft technische zaken. Zijn ondersteuning gaat vaak verder en hij adviseert ons ook over diverse projecten. Het ondersteunend personeel en het accountmanagementteam zijn behulpzaam en reageren snel, zelfs midden in de nacht. Verder is gebleken dat het pro-actieve toezicht op de server zeer waardevol is om eventuele problemen snel op te lossen”

De Internet Manager van Airbus

Download de Airbus casestudy als PDF