Channel 5: "Claranet verzekert beschikbaarheid Big Brother"

Gebruikte Diensten:

Public cloud

Samenvatting

Uitdaging: Miljoenen Big Brother-kijkers zorgen voor onvoorspelbare pieken van in het volume webverkeer.

Oplossing: Applicatie hosting en managementoplossing voor Big Brother en de social media applicaties.

Resultaten: Ondanks een verdubbeling van het verkeer leverde dit geen downtime op voor de website, noch de applicaties.

In maart 1997 werd Channel 5 als vijfde en laatste commerciële open-net omroep van Groot-Brittannië gelanceerd. Gemiddeld kijken meer dan 30 miljoen Britse kijkers per week naar programma’s van Channel 5, uiteenlopend van de verschillende CSI-series, Fifth Gear, live UEFA Europa League voetbal-uitzendingen, soaps als Home & Away en Neighbours en het Channel 5 Nieuws. In april 2011 kwam Channel 5 met de mededeling dat zij het reality-tv fenomeen Big Brother naar het kanaal zouden halen. Big Brother 2011 debuteerde op Channel 5 in september 2011, volgende op een drie weken durende celebrity-versie van de show.

Omdat het Big Brother publiek een van de meest demografisch waardevolle groepen is binnen de tv-markt, en gezien de voorkeur voor sociale media van dit overwegend jonge publiek, was de kern van onze strategie om veel meer mogelijkheden om digitaal bij de show te worden betrokken te bieden."

Paul Thornton-Jones, Hoofd van Digital Media
Channel 5

De uitdaging

Het digitale aanbod van Channel 5 is gecentreerd rond twee speciale Big Brother diensten; een standalone Big Brother site die Video-on-Demand (VoD), live updates en redactioneel commentaar levert, en een Big Brother 2011 Facebook applicatie. Om deze applicaties te hosten en beheren, zocht Channel 5 een betrouwbare technische partner die het hoogst mogelijke niveau van beschikbaarheid en prestaties van de diensten zou kunnen garanderen.

big-brother.jpg

De strategie van Channel 5 berust op het stimuleren van kijkers om extra on-demand video’s van de samenvattingen en filmpjes vanuit het Big Brother Huis te bekijken. Het was de bedoeling om dit te bereiken door de betrokkenheid van gebruikers te verhogen met behulp van social media, voornamelijk door het pushen van nieuwtjes, inhoud en interactie op Twitter, Facebook en via de speciale website van Big Brother www.channel5.com/bigbrother.

De applicatie hosting moest dan ook om kunnen gaan met grote en onvoorspelbare stijgingen van het netwerkverkeer. Om betaalbaar te kunnen zijn, was het echter van belang dat dit vermogen schaalbaar was opdat Channel 5 geen aanzienlijke bedragen zou hoeven te betalen tijdens perioden van geringe vraag.

Channel5siteBB.jpg

De oplossing

Channel 5 wendde zich tot Claranet, de managed service provider, voor het leveren en beheren van de Big Brother apps. Claranet levert al IT-diensten aan de zender sinds 2008, toen de zender haar Digital Media Group in het leven riep en Claranet in de arm nam om contracten met de verschillende hosting en support leveranciers te consolideren.

Voor het Big Brother project hebben we een hoge bandbreedte en hoge beschikbaarheidsinfrastructuur voor de twee applicaties geïmplementeerd,” licht Martin Saunders, Product Marketing Director bij Claranet, toe. “De Facebook app was ingebed in het sociale netwerk, maar werd gehost en afzonderlijk beheerd door Claranet, terwijl de Big Brother website afzonderlijk van de overige sites van Channel 5 werd gehost om zo de impact op de belangrijkste inkomsten genererende sites te beperken."

De beheerde applicatie hosting van Claranet werd aangevuld met het Amazon Web Services’ Infrastructure as a Service (IaaS) platform, waardoor een dynamische levering mogelijk werd waardoor Channel 5 enkel betaalt voor de burst-capaciteit die het daadwerkelijk gebruikt.

Het resultaat

De uitbreiding met de twee Big Brother applicaties leidde tot meer dan een verdubbeling van het totale Channel 5 verkeer; desondanks is er geen downtime geweest sinds het systeem live ging, noch voor de nieuwe applicaties, noch voor de overige Channel 5 webtoepassingen.

"Claranet heeft met het hybride cloud-model de flexibiliteit van de publieke cloud met de veerkracht van de privé-cloud weten te combineren, en tegelijkertijd worden de applicaties voortdurend in real-time gecontroleerd, geoptimaliseerd en beheerd om zo te zorgen voor maximale prestaties en beschikbaarheid,” aldus Thornton-Jones, "Het was een enorme uitdaging om in korte tijd te realiseren, maar falen was geen optie."

Claranet heeft ons vertrouwen in hen volledig terugbetaald, ze hebben alle beloften welke in hun service level agreement waren opgenomen ingelost door een betaalbare, schaalbare en uiterst betrouwbare hosting en beheer van diensten te leveren voor de twee apps welke beide cruciaal waren voor het slagen van onze digitale strategie.

Paul Thornton-Jones, Hoofd van Digital Media
Channel 5

Download de Channel 5 casestudy als PDF