Wiebe Nauta: “Onze klanten moeten zich druk maken over innovatie, niet over hun IT-infrastructuur.”

Geplaatst op: 15 november, 2016 - 11:00

In de november-uitgave van HP Essentials staat een interview met Wiebe Nauta, Managing Director van Claranet:

Claranet verzorgt geïntegreerde IT-oplossingen op maat voor organisaties waar continuïteit van processen afhankelijk is van IT. Het bedrijf heeft veel kennis en ervaring op het gebied van (online) werkplekken, security, netwerken, managed hosting én cloud. Met een jaaromzet van ruim € 252 miljoen en meer dan 1.200 medewerkers is Claranet in zes Europese landen vertegenwoordigd met kantoren, datacenters en een eigen internationaal netwerk. Ondanks de internationale groei heeft de focus sinds de oprichting in 1996 altijd op de lokale dienstverlening gelegen, vanuit lokale kantoren en vanuit lokale datacenters.

Expert in IT-infrastructuur
Claranet heeft in 20 jaar tijd een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, vertelt Wiebe Nauta: “Sinds de begindagen, nog in het tijdperk van inbel-internet, zijn we uitgegroeid tot een toonaangevend IT-infrastructuurexpert die zich toelegt op het leveren van complexe netwerken en hostingoplossingen. Wij bieden een breed portfolio waarmee we klanten elke zorg over hun IT-omgevingen uit handen nemen. Onze klanten hoeven zich niet druk te maken over zaken als patches en firewalls. Zij kunnen focussen op innovatie en het verbeteren van hun eigen bedrijfsprocessen, en daarbij nadenken over belangrijke vragen, zoals: hoe past digitalisatie binnen mijn bedrijf? Welke rol kan 'Internet of Things’ daarinspelen? Moet ik iets gaan doen met big data-analyse? Wij vinden dat onze klanten zich met dat soort kwesties moeten bezighouden, en niet met hun IT-infrastructuur.”

wiebe.jpgGericht op groei
Claranet richt zich op organisaties met tussen de 50 en 1000 werkplekken. Internationale klanten kunnen daarbij profiteren van een krachtig netwerk. “We hebben een eigen backbone in Europa en kunnen dus overal een hoge kwaliteit verbinding aanbieden. Bovendien hebben we als internationale groep natuurlijk veel expertise in huis die we onderling graag uitwisselen. We zijn een organisatie die gericht is op groei, zowel organisch als door overnames. Alleen al afgelopen jaar hebben we in Europa bijvoorbeeld tien overnames gedaan. Het voordeel van die manier van groeien is dat het niet alleen meer ‘economy of scale’ oplevert maar dat het een goede manier is om je skill base heel snel uit te breiden. Wij vinden hoe dan ook dat een overname altijd iets moet toevoegen, of het nu schaalvergroting is, of technische expertise.”

Nieuw eigen concept: DaaS Compleet
De afgelopen jaren constateerde Claranet onder klanten een toenemende behoefte aan Device as a Service (DaaS). Reden genoeg om op dit gebied een eigen concept te gaan ontwikkelen, aldus Wiebe Nauta: “Wij werken aan iets dat we DaaS Compleet noemen. Met dit concept gaan we verder dan alleen het verhuren van hardware. We bieden ook alle service die daar eigenlijk bij hoort: bijvoorbeeld een Nederlandstalige servicedesk, en diensten op het gebied van imaging, installeren en stickeren. We zorgen voor spareparts op locatie met de juiste image, die dus heel snel kunnen worden ingezet. De complete dienstverlening is schaalbaar en wordt aangeboden tegen een vast bedrag per maand. Ook met dit concept willen we onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen en tegelijkertijd hun continuïteit helpen waarborgen.”

Visie op partnerschap
Een van de succesfactoren van Claranet is een uitgesproken visie op partnerschap. “Wij vinden dat je bij het opbouwen van een partnerschap met je klanten drie belangrijke stappen in acht moet nemen. Allereerst moet je een uitstekende dienstverlening neerzetten, dat spreekt eigenlijk vanzelf. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je een klant goed leert kennen, dat je diens context steeds beter gaat begrijpen. In de derde stap kun je dan samen nieuwe dingen gaan creëren, uit eigen portfolio of helemaal op maat. Die drie stappen vormen de weg naar echt partnership. We passen deze filosofie overigens ook intern toe, in de manier waarop we met onze medewerkers omgaan.”

Voorkeur voor HP
Wiebe Nauta legt uit dat Claranets visie op partnerschap zich ook doorvertaalt naar de samenwerking met leveranciers als HP. “Ons nieuwe DaaS Compleet-concept hebben we bijvoorbeeld echt samen met HP ontwikkeld. We kijken ook hoe we er samen mee kunnen optrekken, hoe we bijvoorbeeld marketingactiviteiten kunnen ontwikkelen zodat er een win-win situatie ontstaat. De samenwerking met HP is hecht en we kijken verder dan vandaag. Voor de nabije toekomst zien wij bijvoorbeeld binnen DaaS Compleet ook een mooie rol voor innovatieve devices als de HP Elite x3. Bij het uitleveren van DaaS hanteren we in ieder geval absoluut het principe van HP first. De enige mogelijke uitzondering zou zijn als er sprake is van een heel specifieke klantvraag die we echt niet kunnen omturnen richting HP. Onze voorkeur voor HP is natuurlijk een keuze voor kwaliteit. We zijn al jaren uitermate tevreden over de producten van HP. Het is echter ook een keuze voor een partner met wie we al heel veel hebben gedaan. Een keuze voor een relatie waarin van beide kanten veel is geïnvesteerd. HP past gewoon goed bij onze visie op zaken doen.”