De Claranet blog

In 10 stappen voorbereid op de AVG

Maandag, 20 November, 2017 - 09:00

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.

Wat verandert er?
De AVG versterkt de positie van de betrokkenen (de mensen van wie gegevens worden verwerkt). Zij krijgen nieuwe privacyrechten en hun bestaande rechten worden sterker. Organisaties die persoonsgegevens verwerken krijgen meer verplichtingen. De nadruk ligt – meer dan nu – op de verantwoordelijkheid van organisaties om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden.

...

Lees meer

De DHPA... wat en waarom?

Dinsdag, 5 September, 2017 - 13:00

Claranet is deelnemer van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA). Wat is dit nu voor een initiatief en waarom nemen hosting en cloud service providers hieraan deel? DHPA-directeur Ruud Alaerds aan het woord:

"De DHPA is ontstaan als initiatief onder hostingproviders om onderscheid in de markt te bewerkstelligen. In haar 10-jarig bestaan heeft DHPA een netwerk opgebouwd van enerzijdshosting en cloud providers, dit zijn de huidige 30 deelnemers, enanderzijds partners die aangesloten zijn, omdat zij hun producten en diensten bij en voor deze hosting en cloud providers afzetten.
De partners zijn grofweg in 2 categorieën in te delen. De technologie partners...

Lees meer

Ransomware - Wat kan je doen?

Zondag, 2 Juli, 2017 - 08:00

Naar aanleiding van de ransomware-aanval van vorige week hebben we een aantal belangrijke punten op een rijtje gezet:

Wat is Ransomware?
Ransomware of gijzelsoftware is een chantagemiddel op internet. Letterlijk vertaald betekent ransom: losgeld. Ransomware is malware die een computer en/of gegevens die erop staan blokkeert en vervolgens van de gebruiker geld vraagt om de computer weer vrij te geven. Betalen blijkt echter niet (altijd) tot ontsluiting van de computer te leiden, en wordt door veel specialisten ontraden. Het betalen van ‘losgeld’ heeft in deze situatie ook geen zin omdat de daders van de actie niet geïnformeerd kunnen worden...

Lees meer

Nederland onveilig?

Woensdag, 3 Mei, 2017 - 08:25

Vorige week heeft een van onze securitypartners Symantec zijn 22ste jaarlijkse Internet Security Threat Report (ISTR) vrijgegeven.

Volgens ons zijn dit de belangrijkste bevindingen:

  1. Een veelgebruikt wapen van cybercriminelen blijft e-mail. Symantec vond in 1 op de 106 verzonden e-mails in Nederland een infectie in de vorm van een schadelijke link of bijlage.
  2. Ransomware blijft een lucratieve business voor criminelen. Afgelopen jaar zijn er 101 nieuwe malwaresoorten ontdekt door Symantec, meer dan driemaal zoveel als een jaar eerder, en er was wereldwijd een toename van 36 procent van het aantal ransomware-aanvallen.
  3. In 2016 steeg de gemiddelde...

    Lees meer

Waarom certificeren?

Woensdag, 11 Januari, 2017 - 09:00

Na het behalen van onze ISAE 3402-rapportage – type 1, kregen we de vraag waarom wij het zo belangrijk vinden om met dergelijke certificeringen en rapportages bezig te zijn. Welnu, het is voor ons niet alleen een bevestiging dat we onze zaken goed op orde hebben, maar het is ook een belangrijke tool om ervoor te zorgen dat we continu bezig zijn met onze kwaliteit en (interne) verbeteringen. Het houdt ons scherp!

Allereerst in simpele woorden; wat is ISAE 3402?
ISAE 3402 is dé standaard voor outsourcing. De meeste organisaties besteden IT of andere activiteiten uit aan...

Lees meer

Hoe moet u zich NIET tegen DoS-aanvallen beschermen?

Donderdag, 29 December, 2016 - 09:00

Hoe lang kunt u het zich permitteren dat uw website offline is?
Een dag? Een uur? Tien minuten?

Het doel van een Denial-of-Service-aanval, kortweg: een DoS, is het onbruikbaar maken van een service, zoals een applicatie, website of een webwinkel. Bij een succesvolle DoS-aanval wordt het netwerk, systeem of applicatie overbelast waardoor (web)applicaties gedurende de aanval niet meer bereikbaar zijn voor legitieme bezoekers. Een dergelijke aanval kan leiden tot enorme hinder voor uw klanten en aanzienlijke omzetderving. Bovendien kan een DoS-aanval ook nog eens heel goed gebruikt worden om de IT-afdeling bezig te houden tijdens de aanval om via een achterdeurtje...

Lees meer

Onze klanten moeten zich druk maken over innovatie, niet over hun IT-infrastructuur.

Donderdag, 15 December, 2016 - 14:00

Claranet heeft in 20 jaar tijd een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt; sinds de begindagen, nog in het tijdperk van inbel-internet, zijn we uitgegroeid tot een toonaangevend IT-infrastructuurexpert die zich toelegt op het leveren van complexe netwerken en hostingoplossingen - zie ook onze 'infographic 20 jaar Netwerken'. Wij vinden dat onze klanten zich niet druk moeten en hoeven te maken over hun IT-infrastructuur. Zij kunnen zich dan focussen op innovatie en het verbeteren van hun eigen bedrijfsprocessen, en daarbij nadenken over belangrijke vragen, zoals: hoe past digitalisatie...

Lees meer

Toenemende mobiliteit, zorg of zegen?

Donderdag, 1 December, 2016 - 09:00

Bij Claranet hebben we een collega die bij elke mogelijkheid die hij kan aangrijpen in een nostalgische bui duikt en met de fijne uitspraak “vroeger was alles beter” elke discussie direct dood laat slaan. Ja hoor, hij heeft ongetwijfeld heus wel een keer gelijk, maar ik vermoed dat als ie de keuze heeft, hij echt niet terugkeert naar zijn ‘368’ met 40 MB harde schijf en monochrome beeldbuis. Zijn tablet slingert hij nu achterin zijn rugzak als hij naar huis rijdt, daar heeft ie geen karretje achter zijn fiets (meer) voor nodig.

Vanuit het Claranet Research Rapport 2016 is ‘mobiliteit en de consumerization van IT’ geclassificeerd als een van...

Lees meer

Hoe kunt u zich voorbereiden op een cyberinbraak?

Donderdag, 17 November, 2016 - 13:56

Deze week kregen we het bericht dat het aantal DDoS-aanvallen is in het derde kwartaal van 2016 weer fors is toegenomen. Alhoewel een dergelijk aanval uitermate vervelend is, en wel degelijk een forse schadepost kan zijn, is een (stiekeme) cyberinbraak een nog veel groter gevaar. Een succesvolle cyberinbraak kost gemiddeld € 3,2 miljoen. Gewoonlijk duurt het 209 dagen voor ze opgemerkt wordt, en daarna duurt het gemiddeld maar liefst 32 dagen om passend te reageren NA de...

Lees meer

Kies de juiste cloud provider

Maandag, 7 November, 2016 - 09:00

Minstens een even groot dilemma als “Welke cloud moet ik kiezen?” is “Welke cloudprovider moet ik kiezen?”. Een logische vraag want er is een grote kans dat de keuze die nu gemaakt wordt, er een is die nog jarenlang een grote impact heeft op de strategische richting die uw organisatie op gaat. Een slimme keuze moet niet alleen gemaakt worden op basis van een breed spectrum van afwegingen, maar er moet ook gekeken worden naar de (persoonlijke) match tussen de organisaties.

Negeer iedere cloud provider die u 100% uptime garandeert
Sommige cloudproviders beweren 100% uptime van de infrastructuur te kunnen bieden, maar hun definitie van...

Lees meer

Pages

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350