Lost in Translation: waarom moeten IT-managers afstappen van technologie bij de interne promotie van de cloud?

Clouddiensten zijn, strategisch gezien, noodzakelijk voor elke organisatie. Daarom moet deze intern ‘verkocht’ worden aan C-levelmanagement met nadruk op de winst en voordelen. CIO's en CTO's zijn zich er terdege van bewust dat de enige manier om echte digitale transformatie te bewerkstelligen, is de IT radicaal om te gooien. Om aan de snel veranderende eisen van klanten te voldoen, heeft een organisatie een flexibelere IT-infrastructuur nodig, en de enige manier om die elasticiteit te bereiken, is door het gebruik van de cloud.

Claranet blog lost in translation

Helaas begrijpt de rest van management op C-level niet goed waarom deze zet zo strategisch belangrijk is. Dat betekent dat het veiligstellen van het benodigde budget voor grote cloud-projecten mogelijk in gevaar komt. De oplossing is dat CIO's en CTO's moeten stoppen met het spreken in "nerds" en beginnen te praten in de taal die hun C-level-tegenhangers begrijpen. Als een organisatie haar toekomstige groeidoelstellingen wil behalen, moeten de plannen aan de directie verkocht worden met behulp van termen en argumenten die ze kunnen begrijpen.

Er zijn vijf belangrijke factoren die van belang zijn in het opbouwen van de business case:

1. Verbeterde klantervaring

In een drukke en overspannen markt hebben klanten moeite om onderscheid te maken tussen vergelijkbare producten en diensten. Prijs is niet langer de belangrijkste factor bij aankoopbeslissingen, de klantenservice is dat wel. Nog belangrijker is dat klanten meer betalen voor hetzelfde als ze een hogere servicestandaard krijgen. Je kan in de verleiding komen om te denken dat dit een probleem is voor de serviceafdeling, maar het feit is dat elke klantinteractie een kans is om de klantervaring te verbeteren. En data kan een belangrijke rol spelen bij het stroomlijnen en aangenamer maken van de ervaring. Het verplaatsen van belangrijke systemen naar de cloud vereenvoudigt de toegang tot en beschikbaarheid van gegevens aanzienlijk, waardoor je bijvoorbeeld veel makkelijker klantgerichte applicaties kan bouwen die volcontinu operationeel zijn. Deze gemakkelijke toegang is van fundamenteel belang om klanten te geven wat ze willen.

2. Verbeterde klantenservice

De beschikbaarheid van data is niet alleen een klantgericht voordeel. Verhoogde toegankelijkheid betekent dat de eigen werknemers over de informatie beschikken die ze nodig hebben om elke interactie met de klant te verbeteren. Altijd en overal, met alle apparatuur wordt toegang tot informatie geleverd met ontworpen cloudapplicaties. Dit betekent dat je klanten altijd en overal kan bedienen. Dat komt een heel eind richting het voldoen aan (of zelfs overschrijden) van hun verwachtingen.

3. Verminderde uitgaven

De eerste gebruikers van de cloud werden gelokt door de belofte van schijnbaar oneindige kostenbesparingen. Intussen is er de realisatie dat de kostenbesparingen bescheidener zijn dan verwacht, vooral waar applicaties en infrastructuur niet geoptimaliseerd zijn voor de cloud. Er zijn echter alsnog steeds aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren, niet het minst in op het gebied van het verminderen van de CAPAX-uitgaven op IT-gebied, aangezien de vraag naar resources alleen maar zal toenemen. Clouddiensten bieden extra capaciteit en verwerking op afroep, sneller en kosteneffectiever dan het inkopen van nieuwe capaciteit voor eigen datacenters.

4. Verbeterde databeveiliging

Databeveiliging is altijd van vitaal belang geweest [link naar https://www.claranet.nl/research], maar sinds AVG actief is, is er een wettelijke verplichting om passende maatregelen te nemen om informatieopslag te beschermen. De allernieuwste beveiliging (en bijbehorende vaardigheden) is van origine duur, maar wordt standaard meegeleverd met clouddiensten. Door belangrijke informatiebronnen naar de cloud te verplaatsen, worden de gegevensopslag beschermd door de vergaande en hoogwaardige beschermingsmaatregelen van de cloudleverancier. Alle data wordt ook tijdens het verzending en ‘in rust’ versleuteld, wat het risico op diefstal verder verkleint. Dit ontheft de organisatie mogelijk niet van alle beveiligingsverantwoordelijkheden onder de AVG, maar ze maken het zeker gemakkelijker om de naleving te handhaven.

5. Verbeterde schaalbaarheid

Digitale innovatie wordt bepaald door het vermogen van de organisatie om aan te passen aan marktveranderingen en eisen van de klanten. En het IT-platform moet snel kunnen groeien om bij te blijven.

Het facturatiemodel voor pay-per-use van clouddiensten stelt de organisatie in staat om infrastructuurvoorzieningen te schalen zonder dure investeringen in redundantie. Deze schaalbaarheid werkt ook in beide richtingen, dus als er minder resources gebruikt worden, betaalt je minder geld, een win-win wanneer je groeit of krimpt. De CFO hoeft zich nooit meer zorgen te maken over de afschrijving van ongebruikte hardwareactiva.

Tijd om in zakelijke termen te denken
De realiteit is dat hoe complexer de technische infrastructuur wordt, hoe meer er nagedacht moet worden over concrete zakelijke voordelen. IT is fundamenteel voor het strategische succes van de organisatie en de CIO / CTO speelt een sleutelrol bij het vertalen van “nerds” in de specifieke KPI's die de complete directie begrijpt.
Dit kunnen euro’s, klanttevredenheidsindexen of voorspelde kostenbesparingen zijn. Maar concreet betekent dit dat je de manier waarop je denkt moet aanpassen aan de doelen van de rest van de besluitvormers van het bedrijf.

Belangrijkste leerpunten:

  • IT is veel meer dan alleen een technische discipline
  • CIO's en CTO's moeten denken en spreken in argumenten op basis van de zakelijke doelen
  • Investeringen in clouddiensten moeten worden afgestemd op de bedrijfsstrategie
  • Neem de tijd om de concrete voordelen van de cloud voor niet-technische gebruikers te schetsen, de investering zal worden terugverdiend
  • Onderschat het belang van de pitch niet. Wel of geen gebruik van de cloud kan het toekomstige succes van de onderneming bepalen

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350