Drie IT-schurken die de agenda van de CIO vullen

Niet veel meer dan tien jaar geleden was de typische "IT-baas" een functionele specialist. Hij stond schouder aan schouder met de rest van de managers, maar in feite was hij nog steeds een technische man die deed wat er werd gevraagd door de rest van de organisatie. Tegenwoordig vormen de oplossingen voor technologische problemen een belangrijke differentiatiefactor en heeft de CIO een welverdiende stoel in de directiekamer gekregen.

Header blog Drie IT-schurken die de agenda van de CIO vullen - Claranet

Toch is er iets dat de CIO blijft onderscheiden van andere bestuurders. De Finance Director werkt bijvoorbeeld niet het hele jaar dag én nacht hard om cijfers toe te voegen of te bewerken, wellicht alleen voor de jaarafsluiting. Marketing besteedt geen nachten aan het schrijven van advertenties maar besteedt (of stelt) het uit. IT besteedt echter nog steeds veel (donkere) uren van de dag om de business draaiende te houden en dat is het probleem. De tijd die wordt besteed aan onproductieve IT-taken kan niet worden gewijd aan het uitstippelen van de toekomstige koers van de organisatie. Onderzoek suggereert zelfs dat de IT-manager slechts 13% van zijn tijd kan gebruiken om na te denken over strategische kwesties.

Welke zorgen voorkomen dat CIO's zich wijden aan wat er echt toe doet? We noemen dit IT-schurken en we hebben er drie geïdentificeerd die ervoor zorgen dat de agenda’s van IT-managers vollopen.

1. De IT-archipel

Als jouw organisatie al enkele jaren actief is, let dan goed op hoe goed systemen zijn geïntegreerd. Een verrassend groot aantal gemeenschappelijke informatiesystemen dat we tegenwoordig in bedrijven vinden, kan niet met elkaar overweg. En dat terwijl elk van hen is gebouwd met een volkomen geldige zakelijke redenering. Driekwart van de IT-managers herkent in ons onderzoek de IT-archipel.

2. De interne hoster

De meerderheid van organisaties host essentiële applicaties en data intern omdat dit als de veiligste optie beschouwd wordt. Het is echter de meest risicovolle optie, niet alleen vanwege de hogere bedrijfskosten die het met zich meebrengt, maar ook vanwege de grote ups en downs in de kostencurve die het vertegenwoordigt.

Denk er eens over na. Beveiliging en onderhoud brengen hoge vaste kosten met zich mee waar niemand voor betaalt. Met hogere kosten voor energie of personeel is zelfs de serverruimte zelf niet goedkoop zonder enorme schaalvoordelen. 50 duizend euro besteden aan het draaien van de servers is misschien geen slechte deal, maar wat als dat geld geïnvesteerd was in het betalen om toegang te krijgen tot externe servers, met een robuuste SLA van een partner die je werk uit handen neemt, in plaats van te moeten kopen en hardware en software onderhouden?

Dit is de reden dat een steeds groter deel van de organisatie een deel van hun IT-infrastructuur overzet naar een public of private cloud. Het loont om hier bij te horen. Voor hoe meer processen je kan vertrouwen op externe professionals, hoe meer tijd je kan besteden aan het zijn van een echt strategische CIO.

3. De sluwe slurper

De schurk die je altijd in de gaten moet houden, is degene die een groot deel van je dag verspilt en geen enkele waarde toevoegt. Hij dwingt je om tijd te besteden aan onderhoud, ondersteuning, tunen en repareren zonder dat er iets tegenover staat. Hij is een overlast op laag niveau die er voor zorgt dat je aan het einde van de dag enorm druk bent geweest zonder dat er een stap vooruit is gezet. De hele dag bezig zijn met het vervangen van de laptop van de directeur, de haperende WIFI of nieuwe firewall-instellingen. Niet dat ze niet moeten gebeuren, maar het kost veel kostbare tijd.

Veel organisaties hebben hun sluwe schurk geïdentificeerd, maar velen voelen zich niet in staat hem echt aan te pakken. Hij dwingt hen zich te concentreren op incidenten in plaats van op wat belangrijk is op de lange termijn. We zien al organisaties die hierdoor de verantwoordelijkheid voor facilitaire taken en IT in één functie hebben samengebracht, maar een echte oplossing is het niet.

Hoe de schurken onder ogen te zien en verloren uren te herstellen
Het is tijd om een expert te vinden om je te helpen deze misdaden te bestrijden. Drie verachtelijke schurken, maar elk van hen lijkt zijn tegenhanger te hebben in het inzetten van externe leveranciers. Het uitbesteden van de IT is tegenwoordig meer dan alleen een back-up van je harde schijven. Er is een zekere meerwaarde doordat ze doorgroeien van leverancier tot partner en deel uit gaan maken van de strategische plannen van hun klanten. Sterker nog, ze zorgen er voor dat je zelf ook weer tijd hebt om je als CIO te gaan bemoeien met het meebesturen van de organisatie.

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350