Een goede, online werkplek om de efficiency en productiviteit te verhogen

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor woningcorporaties. Maar de tijd dat dit slechts het invullen van wat informatie op de smartphone betekende, is inmiddels voorbij. Wat is ervoor nodig om het maximale uit je online werkplek te halen? CorporatieGids.nl sprak daarover met Henk Liebeek, Product Manager bij Claranet.

Claranet Henk Liebeek CorporatieMagazine

Om de huidige eisen en wensen rondom de productiviteit van medewerkers te ondersteunen, is een goede online werkplek volgens Henk essentieel. “Zo’n werkplek moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo moet het eenvoudig te bedienen zijn met bijvoorbeeld single sign-on, er consistent uitzien en er moet eigenlijk zo min mogelijk in geklikt worden. Daarnaast is het van belang dat je efficiënt kunt samenwerken in de omgeving. Denk aan tegelijkertijd in één document kunnen werken, overzichtelijk versiebeheer en een laagdrempelige communicatiemethode voor interne gesprekken om onnodige mailtjes te voorkomen.”

Securityrisico
“In de praktijk blijken woningcorporaties vaak nog niet over zo’n werkplek te beschikken,” legt Henk uit. “En dat kan problemen opleveren. Wanneer er bijvoorbeeld geen sprake is van een single sign-on-scenario, moeten medewerkers in verschillende applicaties inloggen. Dat brengt een securityrisico met zich mee omdat de gebruikers veel verschillende wachtwoorden moeten onthouden.”

Efficiency en productiviteit
Om woningcorporaties te helpen de stap te zetten naar de online werkplek, komt Claranet met de nieuwe dienst WorkSmart365. “Hiermee willen we de efficiency en productiviteit bij corporaties verhogen. Bijvoorbeeld door taken sneller uitvoerbaar te maken omdat het aantal kliks naar beneden wordt gebracht. Maar ook door de communicatie intern en met de huurder te verbeteren door de integratie met bijvoorbeeld videobellen. Met WorkSmart365 wordt ook de stap naar de cloud makkelijker gemaakt. Corporaties beheren nu nog vaak hun IT op locatie, maar met WorkSmart365 wordt de eerste stap naar een SaaS-landschap gezet.”

Platformonafhankelijk
“Bij de ontwikkeling van WorkSmart365 hebben wij bewust gekozen dit product platformonafhankelijk te ontwikkelen,” gaat Henk verder. “Dat betekent dat het gebruikt kan worden wanneer je IT on-premise, in de private cloud of bij een public cloud-provider als Azure of AWS draait. De eindgebruiker krijgt een eigen persoonlijk portaal waar ze kunnen inloggen, maar merken niets als ‘onder de motorkap’ de cloudleverancier verandert.”

Adoptietrainingen
Corporaties kunnen de werkplek van Claranet veelal ‘plug-and-play’ in gebruik nemen, legt Henk uit. “Wanneer je echter het maximale eruit wilt halen, dan raden we wel enkele adoptietrainingen aan. Hierin wordt bijvoorbeeld behandeld wat Office365 voor je organisatie kan betekenen en hoe je hier het beste uithaalt.”

Nieuwsfeed
“We kijken samen met de corporatie naar het applicatielandschap,” vertelt Henk op de vraag in hoeverre er ruimte is voor maatwerk binnen WorkSmart365. “Niet alle applicaties zijn namelijk geschikt voor de cloud, en door hier samen naar te kijken kan in beeld worden gebracht wat nodig is om live te gaan. Er is namelijk altijd een manier waarop elke applicatie aangeboden kan worden binnen de online werkplek. Daarnaast leveren we ook een archive-on-demand-functie waarmee applicaties die niet vaak gebruikt worden maar wel erg belangrijk zijn, ook meegenomen kunnen worden richting de cloud.”

“Maatwerk gaat overigens ook verder. Wat wij bijvoorbeeld in de praktijk veel zien is dat medewerkers hun eigen device gebruiken voor werk. Hierdoor ontstaat ook meer behoefte om persoonlijke applicaties binnen het portaal beschikbaar te hebben. In de online werkplek geven wij daarom de mogelijkheid om die, in overleg met de organisatie, aan te passen naar je eigen voorkeuren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een eigen, persoonlijke nieuwsfeed. Hierin komen zaken als e-mail en de agenda terug, maar – indien de organisatie dat toelaat – ook bijvoorbeeld NOS of LinkedIn. Zo ben je in staat vanuit één portaal te werken.”

Laatste online werkplek
Claranet wil met deze dienst een oplossing neerzetten die continu wordt doorontwikkeld: ”In andere woorden: aanpassingen worden aan de achterkant doorgevoerd maar de werking aan de voorkant blijft hetzelfde. Zelfs bij grotere veranderingen zoals het overstappen van on-premise naar SaaS; medewerkers zullen daar niets van merken. Zo willen wij met WorkSmart365 de ‘laatste’ online werkplek voor corporatiemedewerkers neerzetten.”

Note: Dit interview is eerder verschenen op de website van CorporatieGids.

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350