Hoe kies je een nieuwe online werkplek? Deel 5: Veiligheid voor alles!

In de gesprekken de afgelopen tijd rondom de introductie van onze online werkplek Claranet WorkSmart365 waren er een aantal thema’s die we terug kregen rondom de keuze voor een nieuwe online werkplek. In een serie blogartikelen kijken we naar de top thema’s. Vandaag het laatste deel: “Veiligheid voor alles!"

Hoe kies je een nieuwe online werkplek? Deel 5: Veiligheid voor alles!

Veiligheid voor alles!

Hoewel het als laatste in deze serie staat, mag beveiliging geen sluitstuk zijn van de online werkplek.
Altijd online maakt je kwetsbaarder dan af en toe online… en dus ben je een makkelijkere prooi voor cybercriminelen. Die zitten momenteel op de scheidslijn tussen aanvallen op de techniek (met brute kracht heel veel aanvallen uitvoeren op IT-platformen om maar te kijken waar een poort open staat waardoor ze naar binnen kunnen) of via de medewerker naar binnen proberen te komen. En juist een (online) werkplek is daarbij een makkelijke ingang. Multi-factor authenticatie voor de toegang is een minimale vereiste voor een veilige online werkplek, maar ook is het verstandig om te kijken naar remote device management voor de devices zelf. Hiermee kun je op afstand apparatuur volledig beheren, waarmee je de kans op een datalek bij verlies of diefstal drastisch kan verminderen. Je kan het ook gebruiken om de medewerkers de juiste applicaties te geven, en beheren, op hun devices om zo goed mogelijk te kunnen werken.
Daarnaast zijn er nog nieuwe, schijnbaar kleine, tools die enorme impact hebben op de security zoals bijvoorbeeld Veilig Mailen. Een extra dienst gebaseerd op de technologie van SmartLockr waarmee het mogelijk is om extra beveiliging toe te voegen aan een basale taak als e-mailen. Het is een plugin op het alom gebruikte Microsoft Outlook waarmee je bijvoorbeeld voorkomt dat je een e-mail naar een verkeerd adres stuurt. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is dat de nummer één oorzaak van datalekken; maar liefst 63% van de meldingen die zij ontvingen, had te maken met het versturen van persoonsgegevens naar een verkeerde ontvanger. We hebben deze dienst bij de introductie dan ook “de datalek-killer” genoemd. Een hele simpele tool met een enorme impact dus.

Zoals gezegd; databeveiliging mag geen sluitstuk zijn! Dus mocht je de verschillende opties afwegen, kijk en controleer ook vooral of er al bij het ontwikkelen van de dienst nagedacht is over de beveiliging. En kijk ook hoe praktisch die beveiliging is. En hou bij het voorgestelde ontwerp van jouw specifieke oplossing het spanningsveld in de gaten dat optreedt bij het ‘op maat ontwerpen’ van een nieuw IT-platform en de beveiliging ervan. Veel diensten gaan uit van een standaard ontwerp en zijn niet ingericht op de specifieke eisen en wensen van de individuele organisatie, laat staan de gebruikers.

Hulp nodig?

Mocht u naar aanleiding van deze serie eens vrijblijvend met ons willen sparren? Wij staan klaar om met u te kijken naar uw uitdagingen en behoeften. Vul onderstaand contactformulier in of bel ons op 040-2393300.

Lees hier deel 1: "Appels en peren"
Lees hier deel 2: "Thuiswerken en samenwerken"
Lees hier deel 3: "Return on Investment"
Lees hier deel 4: "Tijd = geld!"

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350