Corona-impact - Zeven vragen aan Curtis Partoredjo

Het is inmiddels week 6 van de Corona-thuiswerkmarathon. De ervaring varieert van ‘een ware slijtageslag’ tot ‘ik begin er inmiddels aan te wennen’ maar de algemene mening van werkend Nederland is eensgezind samengevat in “we zijn er wel klaar mee!”. En we hebben nog wel even te gaan voor we terug gaan naar kantoor, in welke vorm dan ook. In een nieuwe serie artikelen stellen we zeven vragen aan een aantal Claranet-collega’s onder het motto: ‘wat verwacht je de komende tijd?’

Eerste in de rij is Curtis Partoredjo - Sales Lead Cyber Security bij Claranet Benelux.

COVID19 Impact - Zeven vragen aan Curtis Partoredjo

1. Hoe heeft de Corona-crisis jou en je werkzaamheden beïnvloed?
In alle eerlijkheid; als Account Manager ben je al gewend om thuis te werken. Helaas kunnen/mogen we door Corona geen klantbezoeken meer plannen, dus gebeurt dit momenteel virtueel. Dat is, naast het uitstellen van beslissingen door klanten, een van de grootste veranderingen in mijn werkzaamheden.

2. Wat ben je in de loop van de afgelopen 6 weken anders gaan doen dan in de eerste dagen?
Ik ben meer balans gaan zoeken tussen Teams en ‘normaal’ bellen. Na de eerste dagen bijna de hele dag videobellen via Teams merkte ik dat ik bijna niet meer toe kwam aan de actiepunten die uit al die calls kwamen. Ik heb het aantal Teams-meetings verminderd en pak af en toe ook wat eerder te telefoon. Het geeft net iets meer vrijheid en je hoeft niet altijd je gesprekspartner te zien… zeker niet als het al het 3e of 4e gesprek van de dag is.

3. Wat is de grootste verandering die je verwacht in vergelijking met de periode van voor de crisis?
Ik verwacht (en hoop) dat onze prospects en klanten meer gaan inzetten op mobiel, flexibel werken. Niet omdat het moet, zoals nu, maar omdat het kan. Voor sommige organisaties is het een eye-opener dat werknemers de discipline kunnen opbrengen om thuis te werken. Daarnaast heeft dit amper negatief effect op de productiviteit. De grote pluspunten van “het nieuwe werken” komen nu aan het licht. En als we het hebben over “het nieuwe werken” zal dat ook van invloed zijn op de infrastructuur van organisaties; internetverbindingen, cloud-modellen, OPEX vs CAPEX…

4. Wat verwacht je als de grootse uitdaging voor onze klanten?
Onderlinge communicatie en collaboratie. Dit zal veelal virtueel plaats (moeten) vinden en sommige organisaties/personen moeten daar een omslag in denken maken. Ook zullen (gedeeltes van) budgetten zijn of worden bevroren, waardoor gewenste of wellicht verplichte IT-projecten worden stilgezet. Vraag is wat dat betekent voor de bedrijfsvoering van een klant? Daarnaast zullen er uitdagingen zijn waar wij als Claranet niet mee kunnen helpen; productie valt stil, verkoop stokt, voorraden worden niet aangeleverd, opdrachten worden ingetrokken, enz.

Curtis Partoredjo Claranet

5. Welk antwoord heeft Claranet op die uitdaging?
Als IT-partner denken we sowieso al met onze klanten mee, maar juist in deze tijd moeten wij onze toegevoegde waarde laten zien; wat als inderdaad dat ene broodnodige project komt stil te liggen of als onze klant haar bedrijfsvoering in gevaar komt? Waar nog veel organisaties alles m.b.t. IT aanschaffen, kunnen we bijvoorbeeld naar een Pay-per-use model gaan. Waarom vooraf een grote investering in een keer als je de kosten kunt spreiden en dit per maand kunt doen? Waarbij je dan ook de flexibiliteit krijgt om te schalen waar nodig.

6. Hoe gaat Nederland werken in de toekomst?
Zie vraag 4. Door de omslag in denken zal er makkelijker door organisaties gekeken worden naar flexibel(er) werken. Ik vermoed dat organisaties dit meer gaan faciliteren. Ik hoop dat “het nieuwe werken” eindelijk omarmd gaat worden en een soort standaard gaat worden…

7. Wat betekent de Corona-crisis voor Claranet?
Ook wij ontkomen niet aan een mindere financiële tijd; bestaande business gaat ‘gewoon’ door, maar het binnenhalen van nieuwe projecten en klanten is door de Corona-crisis nog moeilijker dan daarvoor. Als IT-dienstverlener, met een groot portfolio, merken we echter dat vooral op Security-gebied prospects het gesprek met ons aan gaan waardoor er zelfs nieuwe klanten worden opgetekend. Juist dat portfolio, met name Security, werkplekken en Managed Services, gaat er straks, na Corona, voor zorgen dat we weer op het netvlies van (potentiële) klanten gaan komen.

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350