Altijd online… droom of noodzaak?

Geplaatst op: 9 augustus, 2016 - 10:00

Een aantal jaar geleden had een grote Europese Telecom speler alle mogelijke tools geïmplementeerd om te zorgen dat de infrastructuur altijd zonder problemen draaide. Incidenten werden proactief gesignaleerd en opgelost. Waar de rest van de organisatie op zijn lauweren leek te rusten, was de CEO niet tevreden. Toen hem gevraagd werd naar de ontevredenheid bleek de CEO al een aantal stappen vooruit te denken. De organisatie was een specialist in netwerken, maar de eigen website was uitbesteed en die was traag en soms niet bereikbaar (wat niet werd opgemerkt omdat er voornamelijk naar de beschikbaarheid van de infrastructuur werd gekeken). “Volledig onacceptabel” volgens de CEO.

Hij begreep dat de ‘online order journey’ het begin was van de klantrelatie. Het goed werken en de beschikbaarheid van het online platform – vanuit het oogpunt van de klant – is key en het bleek dat, ondanks dat de infrastructuur goed draaide, de (nieuwe) klanten online geen orders konden plaatsen. Als orders niet konden worden geplaatst of als het besteltraject stokte, werden de klanten eigenlijk naar de concurrent gestuurd. Dit was de start van de digitalisatie van deze telco en inmiddels is het een van de sterkste spelers in Europa. Veel organisaties zijn nog niet zo ver en staan nog aan het begin van hun digitalisatie. Ze zijn meer afhankelijk van hun online presence dan ze zich wellicht beseffen.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zijn de meeste hostingplatformen een stuk stabieler en sneller geworden, zitten websites slimmer in elkaar en kunnen ze meer verkeer aan. Echter ligt er een nieuw gevaar op de loer: cybercriminelen die organisaties dreigen met het verstoren van hun online presence in ruil voor een (flinke) som ‘losgeld’. Dit gebeurt met zogenoemde DDoS (Distributed Denial of Service) aanvallen waarbij een website wordt overspoeld met een grote hoeveelheid data, (nep) klantaanvragen of systemverzoeken. Dit zorgt ervoor dat de website onbereikbaar wordt voor echte klanten. Volgens recent onderzoek* heeft de afgelopen 12 maanden maar liefst een derde van de organisaties in meer of mindere mate last gehad van een aanval. Ze lopen hierdoor omzet mis, sturen (potentiele) klanten daarmee direct naar de concurrent en hebben te maken met imago schade. Dat is jammer, want er kan wat aangedaan worden. Hoe meer bescherming er gebouwd wordt, hoe meer de cybercrimineel moet investeren om een website onderuit te krijgen.

Claranet heeft een kosteneffectieve oplossing gebouwd waarbij twee problemen tegelijkertijd worden opgelost. Het eerste voordeel is dat Claranet Web Acceleration & DOS Protection (WADP) het klantverkeer filtert van het ongewenste verkeer waardoor de klantervaring goed blijft. Echte klanten komen gewoon op de website uit alsof er niets aan de hand is, overig verkeer wordt weggefilterd. Het tweede voordeel van WADP is dat de website content wordt gedistribueerd over verschillende locaties door middel van caching op nodes die aan de rand van het Claranet-netwerk staan. Hierdoor moet een crimineel een verveelvoudiging van het ongewenste webverkeer aanbieden om hetzelfde effect te hebben. Dit cachen zorgt er ook voor dat de website van de klant dus ook op verschillende plaatsen beschikbaar wordt waardoor er minder webservers nodig zijn. Dit bespaart dus op de infrastructuur kosten!

Geïnteresseerd in zo’n oplossing die uw klanten een betere online beleving bezorgt en ervoor zorgt dat uw bedrijf minder kwetsbaar wordt voor DDoS-aanvallen? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.


* Arbor Networks’ 11th annual Worldwide Infrastructure Security Report (WISR 2016).