Blog: Oplopende levertijden voor hardware… wat te doen? | Claranet NL

Oplopende levertijden voor hardware… wat te doen?

Geplaatst op: 6 oktober, 2021 - 13:55

Het wereldwijde chiptekort blijft een groot probleem voor de hardware-industrie. De wachttijd voor halfgeleiders is nu meer dan 20 weken, zo blijkt uit onderzoek van Susquehanna Financial Group. Dat heeft niet alleen consequenties voor de introductie van nieuwe Windows 11 laptops en desktops, ook andere hardware heeft er last van. Levertijden van switches, routers en servers reizen de pan uit, en inmiddels zijn ook de standaard verwachtingen voor bijvoorbeeld nieuwe keukenapparatuur of auto’s bijgesteld naar boven. We stellen vijf vragen aan onze Product Manager Marco Krabbe rondom hoe je het beste kunt omgaan met dit probleem, en of het te omzeilen is?

Header Oplopende levertijden voor hardware… wat te doen?

Wat is nu precies de oorzaak van het probleem?

Het is een combinatie van een aantal oorzaken die samen zorgen voor het wereldwijde tekort. Dat ligt zowel in ontwikkelings- en productie problemen bij Intel en andere chipfabrikanten, lagere prijzen waardoor er voor de COVID-pandemie een verlaging van de productie werd doorgevoerd, de opgelopen vraag naar meer chips per apparaat en de sterke afhankelijkheid van een klein aantal grote spelers. Daarnaast speelt de handelsoorlog tussen de VS en China ook een grote rol. Ook zien we verstoorde productie bij schermen en andere onderdelen wegens tekorten aan grondstoffen. Daaroverheen kwam ook nog eens de COVID-pandemie zelf waardoor er een enorme vraag was aan laptops en mobiele apparaten terwijl de productie stokte. Nu zijn inmiddels de meeste fabrieken weer op een behoorlijk productieniveau, maar de achterstanden worden maar mondjesmaat ingehaald en de tekorten zullen blijven aanhouden in 2022.

Waar liggen nu de grootste problemen?

Dat is moeilijk om aan te geven omdat het eigenlijk altijd afhankelijk is van de vraag vanuit de klanten. Als je gerekend hebt op het vervangen van je laptops en devices in 2021, maar er loopt geen spreekwoordelijk bloed uit, dan is de druk een stuk minder dan wanneer je een project moet stoppen omdat er bepaalde hardware niet voorhanden is. Zo zijn wij bezig om een klant om een redundant 10Gbit/s-aansluiting te geven op locatie, maar ligt de levertijd van de benodigde apparatuur inmiddels op een half jaar. Maar ook de meer reguliere apparatuur heeft opgelopen levertijden; er zijn klanten die gestandaardiseerd waren op een bepaald merk en type laptop, maar inmiddels noodgedwongen overgestapt zijn op een alternatief. Het probleem is echter niet meer alleen een laptop- of device probleem. We zien het over de gehele linie voor servers, routers, firewalls, wireless access points, en ga zo maar door. Levertijden zijn hierop serieus langer geworden dus daar moet je actie op ondernemen.

Wat is hieraan te doen?

Er wordt door verschillende partijen op verschillende manieren gereageerd op deze tekorten. Heel Nederland keek meewarig naar een partij als Coolblue die in de eerste week van maart in 2020 bekend maakte dat ze stopten met marketing en een rem op de verkoop zetten. Volgens directeur Pieter Zwart was besloten de verkopen te temperen en voorraden te verhogen. Op deze manier probeerden ze beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. Dat is een strategie die wij niet kunnen doorvoeren. Wij zelf maken gebruik van zogenaamde distributeurs; groothandelsorganisaties als Copaco en TechData die niet zelf aan eindklanten leveren, maar via IT-leveranciers zoals wij. Daarom moeten wij ook slim omgaan met dreigende tekorten en is het makkelijkste antwoord op de vraag: ‘vooruit kijken’. Dit doen we zoveel mogelijk samen met onze distributeurs zodat we een goed inzicht hebben waar de mogelijkheden zitten en waar we mogelijk in de problemen komen.

Wat kunnen klanten hieraan doen?

Eigenlijk is dit hetzelfde antwoord; vooruit kijken. Het is anno 2021 niet mogelijk om zomaar een project plannen zonder rekening te houden met de levertijden van de apparatuur. De strategie van de organisatie is er ook een van jaren vooruit, daar MOET je de IT-strategie op mee schrijven. Wellicht zijn dat geen investeringsvraagstukken die je in de planning hebt staan omdat het via een huur- (of Device-as-a-Service-)constructie wordt ingevuld maar met een levertijd van een half jaar is het van belang om dat project op tijd op te starten. En dat is nog een in te plannen project… de druk wordt alleen maar groter als je ineens geconfronteerd wordt met uitval, incidenten of een gebrek aan capaciteit. Of, en dit hebben we daadwerkelijk meegemaakt, een overname van een klant van ons, door een branchegenoot. Hierbij heeft de daadwerkelijke samenvoeging aanzienlijke vertraging opgelopen omdat de desbetreffende kantoorlocatie moeilijk aan te sluiten was op het IT-platform wegens gebrek aan tijdig geleverde apparatuur. Daarnaast waren en zijn de standaard devices voor de medewerkers niet te leveren. Ook voor dit soort aanhangende bij-projecten moet je rekening gaan houden als je vooruit kijkt richting de komende paar jaar.

Ook een belangrijk gegeven is dat de verstoorde markt met hogere prijzen geconfronteerd wordt. Oorzaken hiervoor zijn niet alleen gestegen grondstof- en productiekosten, maar ook transportkosten. De meeste IT-componenten worden nog steeds in Azië geproduceerd en de kosten van transport zijn in het afgelopen jaar met een factor 10 gestegen, deze hogere transportkosten worden doorberekend in de prijs per product.

Waar moet nu de prioriteit op liggen?

Voor de korte termijn is het een kwestie van schadebeperking als er een probleem is. Vraag jezelf af of je de uitval van 1 laptop kan opvangen, en 5, en 10? En wat is de kans dat dit gebeurd? Zodra je daar een plan voor hebt waarmee je de huidige medewerkers aan de gang houdt, en nieuwe medewerkers aan de slag kunt laten gaan, kun je kijken naar de langere termijn. Zorg hierbij dat je een jaar vooruit kijkt; als je al moet uitgaan van een levertijd van nieuwe apparatuur van een half jaar, moet je eigenlijk een extra periode in acht nemen voor de planning van de project, de keuze voor je partner en de uitwerking van zowel het technische als functionele ontwerp. Pas daarna kan apparatuur besteld worden en kan er met de daadwerkelijke implementatie begonnen worden.

Uiteraard staan wij klaar om mee te denken en te sparren over deze vraagstukken, en ook hier geldt; hoe eerder je ons er bij betrekt, hoe meer we kunnen betekenen voor je.