Top 5 IT-trends in Europa

Veel organisaties hebben een strategie op IT-gebied die gevoelig is voor hypes en invloeden van buitenaf. Er gaat dus niets boven het verkrijgen van de laatste inzichten rechtstreeks van de bron. We vuurden op 900 senior IT-beslissers uit zes Europese landen (Benelux, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk) een hele lading vragen af op het gebied van IT, cloud en innovatie. We kregen intrigerende antwoorden op het gebied van IT-uitdagingen, vaardigheden en budgetten, het niveau van innovatie, applicatie-updates en DevOps adoptie.

Wat hebben we geleerd?

Dit is de top 5 IT-trends voor IT-afdelingen in Europa:

1) De tijd die besteed wordt aan innovatie neemt toe, maar er is nog een lange weg te gaan

De tijd besteed aan innovatie is gestegen van 9 procent in 2015 (volgens onze vorige onderzoeksrapport) naar 11 procent in 2016. Dit is van cruciaal belang, want het is door middel van innovatie, dat IT-afdelingen direct kunnen bijdragen aan de business door te differentiëren in de markt. Echter, de tijd besteed aan innovatie is nog steeds veel lager dan die besteed aan andere zaken die geen zaken waarde toevoegen, bijvoorbeeld algemeen onderhoud en het reageren op problemen van gebruikers (27 procent).

Het is duidelijk dat om het zakelijk voordeel dat kan worden behaald uit IT te maximaliseren, organisaties meer ruimte moeten zullen maken - zowel in tijd of middelen. 47% van de Europese IT-beslisser geven aan dat hun organisatie het geduld en de wens heeft om nieuwe ideeën te ondersteunen en uit te bouwen via een formele innovatiecyclus - maar dat er nog veel voor nodig is om deze ambitie te verwezenlijken.

2) DevOps adoptie stijgt, gekoppeld aan een verhoogde adoptie van de Public Cloud

32 procent van de organisaties in Europa heeft in het verleden een project middels een DevOps-aanpak uitgevoerd, een stijging met 6 procent in een jaar tijd. Op nationaal niveau lijkt Europa opgesplitst te worden in progressieven en conservatieven: DevOps adoptie in het Verenigd Koninkrijk (26 procent), Duitsland (28 procent) en Portugal (28 procent) liggen aanzienlijk achter op de Benelux en Frankrijk (44 procent en 38 procent respectievelijk).
De algehele adoptie van de DevOps-aanpak leidt er toe dat de gemiddelde frequentie van applicatie-updates stijgt en daarmee de algehele kwaliteit van de applicaties: 34 procent van de respondenten verklaarden dat zij vaker dan een jaar geleden hun applicaties updaten.
Klantgerichte toepassingen worden het vaakst geupdate. Deze applicaties hebben ook de meeste kans te worden gehost in de publieke cloud, wat een potentieel causaal verband tussen DevOps adoptie en de opkomst van de publieke cloud suggereert.
Verwacht van beiden meer in de toekomst!

3) Top 5 IT-uitdagingen

Welke problemen houden IT-beslissers 's nachts wakker? De top IT-uitdagingen in 2016 zijn, in omgekeerde volgorde:
5) Toenemende complexiteit
De 24/7 operationele onderhoud van de business, meer druk van verschillende stakeholders , nieuwe technologieën en veranderende processen zorgen ervoor dat de rol van de IT-afdeling steeds complexer wordt.
4) Mobiliteit en de consumerization van IT
Steeds meer business wordt niet uitgevoerd op desktops in kantoren omdat werknemers er steeds meer voor kiezen om hun eigen devices in te zetten.
3) Verbetering / optimalisatie van IT
Nu de technologie sneller dan ooit verandert, is het van groot belang dat organisaties toegang hebben tot kosten-efficiënte, flexibele en betrouwbare platforms.
2) Zorgen dat IT de snel veranderende business ondersteunt
Het succes van een organisatie is nog nooit zo afhankelijk van het gebruik van IT geweest. IT-managers moeten rijden en te ondersteunen innovatie in een snel veranderende business.
1) Security
Het is de grootste IT-uitdaging voor de Europese IT-beslissers en staat volgens de respondentenaan kop om over vijf jaar nog steeds aan de top staan.

4) IT-vaardigheden veranderen

IT-afdelingen verschuiven naar een meer strategisch belangrijke rol binnen hun organisaties. De soorten van de vaardigheden die daarbij nodig zijn binnen de IT-afdeling veranderen mee met de veranderingen binnen de organisaties.
Meer en meer zijn IT-afdelingen op zoek een manier om zichzelf aan te sluiten met de core business doelstellingen om zo rechtstreeks waarde te kunnen toevoegen aan de business. Minder tijd wordt besteed aan de meer traditionele IT-rollen zoals het oplossen van problemen en incidenten die, hoe belangrijk ook, de organisatie niet naar een hoger niveau brengen.
Enkele cijfers: de verwachting is dat in 2021 applicatie-ontwikkeling en data-analyse vaardigheden het meeste gevraagd wordt (9% en 7% respectievelijk). Technische expertise en support-desk vaardigheden worden gezien als de de grootste dalers in wenselijke vaardigheden (respectievelijk met 10% en 11%). Ten slotte, technische expertise is op dit moment de vaardigheid die het meest gewenst is bij een IT-professional, maar in 2021 zal dit security en compliance zijn.
Deze trends zijn ongelooflijk belangrijk voor toekomstgerichte werknemers als HR-afdelingen die de business een stap voor willen zijn.

5) IT-dienstverleners worden anders ingezet

IT-dienstverleners worden ingezet door 96 procent van de Europese organisaties, al is het ten dele.
Gezien deze brede inzet is ‘share of wallet’ is een nuttige indicator waarmee de werkelijke omvang van hoeveel organisaties vertrouwen op IT-dienstverleners te beoordelen is. Gemiddeld wordt 16% van het budget van de IT-afdeling uitgegeven aan IT-dienstverleners, een stijging met 3% in 2015, met de verwachting dat dit verder zal stijgen tot 20% in 2021.
Wat organisaties zoeken in een IT-dienstverlener - en wat reden is voor de stijging - is vooral de wens om de efficiëntie te verhogen, om de core business te ondersteunen, een tekort aan interne IT-resources op te vullen, een tekort aan de vereiste vaardigheden te verbeteren en om innovatie te stimuleren.
In het algemeen, onze respondenten gaven de voorkeur aan IT-dienstverleners die hen actief ondersteunen, in plaats van meer passieve en transactionele partners.

Vraag hier het Claranet Research Rapport 2016 aan

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350