Blog: Waarom Microsoft 365-klanten een back-upoplossing nodig hebben? | Claranet NL

Waarom Microsoft 365-klanten een back-upoplossing nodig hebben?

Geplaatst op: 18 november, 2021 - 09:54

Veel organisaties die Microsoft 365 gebruiken, hebben het idee dat hun gegevens volledig veilig zijn. De realiteit is echter een ander verhaal. Hoewel Microsoft veel voordelen biedt op het gebied van productiviteit, efficiëntie en samenwerking met Microsoft 365, bieden ze gebruikers géén uitgebreid back-upsysteem voor hun onderliggende data. Dit betekent dat als je zelf geen back-up van de data maakt, deze na 30 dagen definitief verloren gaan wanneer je de standaardinstellingen voor het bewaarbeleid gebruikt.

header blog Waarom Microsoft 365-klanten een back-upoplossing nodig hebben

Aangezien een gemiddeld datalek organisaties miljoenen kan kosten en één-derde van de organisaties elk jaar wordt getroffen door gegevensverlies in de cloud, voornamelijk door het per ongeluk verwijderen van data door gebruikers, is het nog nooit zo belangrijk geweest om een goede externe back-upoplossing te hebben.

Met Back-up voor Microsoft Office 365 van Veeam elimineer je het risico op verlies van toegang tot en controle over je Microsoft 365-data, inclusief je bestanden in o.a. Teams, Exchange Online, SharePoint Online en OneDrive for Business.

Voordelen van cloud back-up

  • Maak een back-up van je data naar een locatie naar keuze. Dit kan dus on-premise, in een private cloud of in een publieke cloud zijn;
  • Direct herstel van je data dankzij een aantal toonaangevende methodes die voor ultieme herstelflexibiliteit zorgen;
  • Via deze oplossing kan je met behulp van vertrouwde, geavanceerde zoekfuncties en flexibele herstel- en exportopties eDiscovery uitvoeren op Microsoft 365-archieven. Net zo gemakkelijk als met een traditionele on-premise back-up.

Vragen die we krijgen:

Maakt Microsoft geen back-up van mijn gegevens voor mij?
Nee. Microsoft geeft duidelijk aan dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw gegevens. Hun standaard bewaarperiode voor verwijderde inhoud is 30 dagen waarna deze niet meer kan worden hersteld.

Hoe kan ik de gegevens van vertrokken collega’s bewaren zonder te blijven betalen voor hun M365-licentie?
Zodra een medewerker stopt met het genereren van nieuwe inhoud waarvan een back-up moet worden gemaakt - een oud-collega bijvoorbeeld – kan je de Microsoft365- en back-uplicenties opnieuw toewijzen aan een andere gebruiker om geld te besparen. Zolang je minimaal één actief betaald abonnement bij ons hebt voor de back-upservice, worden de vertrekkersgegevens in de back-up bewaard in de definitieve staat. Als je er toegang toe nodig hebt, hoef je die gebruiker slechts één maand een licentie te geven voor zowel de back-up- als de M365-services om de gegevens te kunnen herstellen en er toegang toe te krijgen.

Kan je ons helpen een bedrijfskritisch bestand te herstellen dat iemand heeft verwijderd in M365?
Ja. Als er een back-up van de gegevens is gemaakt met Claranet Cloud Backup for M365, helpt onze servicedesk graag om verloren gegevens te herstellen.

Van welke gegevens in M365 kan een back-up worden gemaakt?
Alle e-mails in Exchange, alle gegevens in OneDrive for Business en SharePoint, gesprekken en bestanden in Microsoft Teams, Public Teams-kanalen, groepsagenda's, groepsnotitieblokken en groepsbestanden.

Hoe lang kunnen gegevens bewaard worden voor me?
De standaard bewaartermijn bij Claranet is 90 dagen. Elke dag is terug te halen via een restore. Hierna wordt de oudste data overschreven. Deze bewaarperiode kan op verzoek worden uitgebreid, zelfs tot enkele jaren. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden

Op welke locatie wordt de back-up bewaard?
Standaard slaan wij de data op in onze Nederlandse datacenters, maar het is je eigen keuze. In overleg is de locatie heel flexibel. Dat betekent dat het on-premise, in een private cloud of in een public cloud kan worden opgeslagen.