Web Acceleration & DoS Protection

Optimale beveiliging om een DDoS-aanval te voorkomen

Web Acceleration & DoS Protection (WADP) is door Claranet ontwikkeld voor organisaties met bedrijfskritische web-applicaties. De dienst verbetert de prestaties, beveiliging en beschikbaarheid van web-applicaties indien de achterliggende server of platform een hoge load heeft doordat het druk bezocht is, of aangevallen wordt door een DDoS-aanval.

WADP wordt geleverd vanuit de Europese Claranet datacenters en vereist geen additionele hardware of software. WADP staat op de grens tussen het Claranet-netwerk en het internet en dus vóór de website waardoor het verkeer tussen webserver en de bezoekers geoptimaliseerd wordt. Hierdoor kan de website veel sneller laden én worden servers minder zwaar belast.

De dienst is beschikbaar voor Claranet klanten met publieksgerichte web-applicaties binnen het Claranet netwerk, maar ook daarbuiten!

Lees verder Lees verder

Meer informatie over WADP?

Web Acceleration & DoS Protection voordelen

Placeholder icon

Inclusief monitoring

Eigen 24x7 support met proactieve monitoring.

Placeholder icon

Beschikbaarheid

Websites krijgen een sterk verbeterde beschikbaarheid en capaciteit zonder dat het oorspronkelijke platform een upgrade nodig heeft.

Placeholder icon

Verbeterde gebruikservaring

De laadtijd van de pagina of applicatie wordt verminderd wat de gebruikservaring verbetert.

Wat is een DDoS-aanval?

Het doel van een Denial-of-Service-aanval, kortweg: een DoS-aanval, is het onbruikbaar maken van een service, zoals een applicatie, website of een webwinkel. Als er veel aanvallers bij een DoS betrokken zijn, spreken we van een “Distributed Denial of Service-aanval” oftewel een DDoS aanval. Bij een succesvolle DDoS wordt het netwerk, systeem of applicatie overbelast waardoor (web)applicaties gedurende de aanval niet meer bereikbaar zijn voor legitieme bezoekers.

Hoe werkt een DDoS-aanval?

Bij een DDoS-aanval maakt een groot aantal computers, vanaf veel verschillende locaties ter wereld, verbinding met één enkele server (of platform). De server is het doelwit: de daders proberen deze server traag te maken of in het ergste geval onbereikbaar te maken. Een DDoS-aanval wordt veroorzaakt door een server te overspoelen met webverkeer.

Hiervoor zetten de aanvallers vaak botnets in. Botnets kun je zien als een verzameling van softwarerobots, die automatisch en zelfstandig kunnen opereren. Meestal zijn dit geïnfecteerde computers met software welke ongemerkt geïnstalleerd is door een computervirus of zogenaamd Trojaans paard.

Wat is het doel van een DDoS-aanval?

Het doel van een DDoS-aanval en daarmee het platleggen van een of meerdere servers kan veelzijdig zijn: Afpersing, voor de lol, omdat de hacker er toe in staat is, competitie tussen hackers onderling, politieke of persoonlijke doeleinden en meer.

DDoS-aanvallen worden tegenwoordig aangeboden op de zwarte markt van het internet waarbij ook veel Do-It-Yourself-tools te koop zijn of een aanval per 5 minuten besteld kan worden. Het wordt zo alleen maar makkelijker en makkelijker om een DDoS-aanval uit te voeren.

Wat is het gevolg van een DDoS-aanval?

Het gevolg van een DDoS-aanval is dat de webapplicatie of server onbereikbaar is. Afhankelijk van de duur van de aanval, een typische aanval duurt 2 tot 48 uur, zijn de gevolgen legio:

  • Ontevreden of weglopende bezoekers
  • Financiële schade doordat een webwinkel uit de lucht is
  • Kosten voor het herstellen van de schade
  • Negatieve publiciteit, reputatieschade en wantrouwen van het grote publiek

Waarom is een DDoS-aanval moeilijk voorkomen?

Een DDoS-aanval kan op elke legitieme vorm van internetverkeer lijken, en omdat het internet duizenden legitieme toepassingen kent, is het moeilijk om legitiem verkeer te scheiden van besmet verkeer. Een anti DDoS-tool moet dan ook duizenden verschillende aanvallen kunnen afslaan die ook nog eens vanuit verschillende locaties met verschillende protocollen worden gestuurd.

Aanvallers veranderen bovendien continu van tactieken en methoden. Het vereist niet alleen een hoog niveau van deskundigheid om dergelijke DDoS-dreigingen te kunnen opvangen, er is ook nog een forse capaciteit van het netwerk nodig om het ongewenste verkeer het hoofd te kunnen bieden.

Hoe wordt een DDoS aanval voorkomen

WADP: bescherming, beschikbaarheid en verbeterde capaciteit

Claranet gebruikt meerdere technologieën om verkeer te filteren op het entreepunt van het Claranet netwerk en DDoS-aanvallen te voorkomen. WADP heeft de mogelijkheid om grote hoeveelheden verkeer te absorberen of juist te leveren over het Claranet-netwerk om latency te verminderen en de prestaties van applicaties te verbeteren.

Dit resulteert in een sterk verbeterde beschikbaarheid en capaciteit zonder dat het oorspronkelijke platform een upgrade nodig heeft. Zelfs als de originele webservers down zijn (de klant heeft een incident op het web-platform, problemen met het netwerk, is bezig met een migratie, etc.) kan Claranet dankzij de combinatie van acceleratie en bescherming de statische en dynamische herbruikbare content gedurende 4 uur blijven leveren.

Alle statische en dynamische herbruikbare content wordt transparant opgeslagen in de caching systemen die in deze datacentra staan opgesteld. Hiermee zorgt WADP er niet alleen voor dat bedrijfskritische web-applicaties 24x7 optimaal bereikbaar blijven, maar ook versneld worden. Content van de web-applicaties kan sneller rechtstreeks vanuit de cache worden geladen dan wanneer het vanaf de webservers wordt geleverd. Hierdoor wordt de laadtijd van de pagina of applicatie verminderd wat de gebruikerservaring verbetert.

De voordelen van DoS-bescherming met Claranet WADP

  • Verbetering van de gebruikerservaring van uw web-applicaties
  • Vermindering latency en verhoging van de snelheid en prestaties van de applicatie
  • Levering statische en dynamische herbruikbare inhoud als de webservers down zijn
  • Vermindering van (de gevolgen van) DoS-aanvallen
  • Europese geografische spreiding op knooppunten met 99,99% beschikbaarheid.
  • Geen additionele installatie van hardware of software
  • Eigen 24x7 support met proactieve monitoring

Hoe we met u samenwerken

Design

Ontwerp

Wij staan voor u klaar om op basis van uw randvoorwaarden een oplossing samen te stellen waarbij rekening wordt gehouden met zakelijke vereisten, wensen én budgettaire overwegingen.

Build

Bouw

Claranet heeft een eigen project opleverprocedure ontwikkeld om te garanderen dat we elke fase correct bouwen en opleveren. Deze procedures zijn onderdeel van een overkoepelend framework voor het gehele project op basis van Prince2-methodologie.

Manage

Support

U kunt rekenen op eenvoudige en snelle oplossingen voor incidenten via onze Servicedesk, het single-point-of-contact voor het monitoren van systemen en afhandelen van incidenten naar aanleiding van monitoring en/of melding van een incident door de (eind)gebruiker.

Evolve

Ontwikkel

Wij werken volgens een gestructureerd ontwikkelingsproces waardoor wij in staat zijn te anticiperen op veranderingen in uw behoeften om uw oplossing naar gelang uw veranderde wensen te herontwerpen en ontwikkelen.

Case study Van Cranenbroek

Case study Van Cranenbroek

Lees de case study

Claranet Business Video

Bekijk op volledig scherm

Product leaflet Managed WIFI

Product leaflet Managed WIFI

Lees het product leaflet

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350