Mailinstellingen Webmail

faq_mailinstellingen_webmail_1.jpg Claranet Webmail https://webmail.claranet.nl/ is een applicatie waarmee u overal ter wereld e-mail kunt verzenden en ontvangen.

Hoe werkt het?

Wanneer iemand u een e-mail stuurt, wordt deze afgeleverd op de server van Claranet. Dit bericht staat daar te wachten tot u het binnenhaalt of leest. Met Webmail kunt u de berichten in uw mailbox direct lezen op de server van Claranet.

Na het lezen met Webmail blijft het bericht op de server staan. Dit betekent dat u dit bericht naderhand altijd nog naar uw computer kunt halen en lezen via uw e-mailprogramma op uw PC. Omgekeerd is het zo dat een bericht dat u reeds heeft opgehaald naderhand niet meer in Webmail beschikbaar is (tenzij u de instellingen in uw e-mail programma heeft aangepast).

Op het Webmailportal wordt U verzocht Uw gebruikersnaam en wachtwoord, van het e-mail account, in te geven.

faq_mailinstellingen_webmail_2.jpg Als u voor het eerst inlogt op het Webmail Portal, dan ziet dit er ongeveer zo uit:
In principe kunt u al direct gebruik maken van Webmail, maar het kan best handig zijn eerst een aantal Opties in te stellen.
Het Omvang veld laat u precies zien hoe groot een e-mail bericht is. Dit kan handig zijn als de mailbox vol dreigt te lopen. U ziet dan precies welke e-mails hiervoor verantwoordelijk zijn.

Bovenin staan een aantal handige iconen waar je een aantal voorkeuren kunt instellen.

Opties instellen

Klik rechts op de knop Opties.

faq_mailinstellingen_webmail_3.jpg Bij het item: Persoonlijke informatie dient u in ieder geval de volgende velden in te vullen:
  • Volledige naam: De naam die zichtbaar is voor de ontvangers van uw email. Let op: gebruik geen komma’s of puntkomma’s in de naam!
  • E-mailadres: Uw e-mailadres
  • Antwoordadres: Uw e-mailadres

  • Alle andere velden zijn optioneel.
    Voor meer informatie kunt u rechts bovenin het blauwe help ? icoontje aanklikken

    faq_mailinstellingen_webmail_4.jpg Bij: Kolomvolgorde kan de kolomvolgorde van het berichtenoverzicht worden veranderd. U kunt zelf kiezen hoeveel details van het berichtenoverzicht te zien moet zijn, alsmede de volgorde van de e-mailberichten.
    Ook een handige optie is het maximaal aantal berichten per pagina. Selekteer vervolgens: Weergavevoorkeuren - "Weergave opties voor mailbox" - Aantal berichten per pagina: De waarde staat hier standaard op 15. Deze kunt U aanpassen in 50 om zo een groter aantal berichten op de pagina te krijgen.
    Wij stellen voor dat U verder geen aanpassingen maakt, tenzij U een ervaren Webmail gebruiker bent.
    faq_mailinstellingen_webmail_5.jpg

    Bericht Filters instellen

    Onder Opties vind u het onderdeel Bericht Filters
    Bericht Filters zijn handig als U b.v. een mailtje wil doorsturen op grond van het onderwerp, of wanneer U spam wenst te reduceren. Indien u regels wilt aanmaken, of wilt inzien wat er allemaal mogelijk is, klik dan op de link Nieuwe filter regel toevoegen
    Hier kunt u een aantal parameters invoeren welke uiteindelijk het filter vormen. (Zie het onderstaande scherm). De filterregel wordt uiteindelijk aangemaakt indien u klikt op de knop Nieuwe instructies toevoegen

    faq_mailinstellingen_webmail_6.jpgfaq_mailinstellingen_webmail_7.jpg Zoals het linker scherm laat zien, zijn er veel Header parameters waaruit U kunt kiezen.
    Het Predicate veld laat de volgende 3 opties zien:
    * Bevat
    * Is
    * Matches Wildcard

    Patroon is een leeg veld waar u een waarde kunt invullen waarop u wenst te filteren.
    Bij het Actie veld heeft u 4 mogelijke opties:
    * Leveren
    * Verwijderen
    * Doorsturen
    * Forward and Deliver

    Doorstuuradres
    Hier kunt u een bericht laten doorsturen naar een ander e-mail adres.
    Let wel op het patroon veld. Denk goed na over de string die u hier ingeeft. Als u hier bv. een regel aanmaakt waar u e-mail van mevrouw Lara laat wegfilteren en u stelt dit in als: Header "From" Predicate"Bevat" Patroon "lara" Actie Verwijderen, dan wordt alle mail waarin het @claranet.nl e-mail adres staat, verwijderd.

    Hieronder staan een paar voorbeelden hoe u spam kunt reduceren:
    X-RBL-Warning. Er zij veel Relay Blacklists organisaties aktief op het internet. Sommige zijn beter als anderen en onderscheiden zich door de manier van filtering. Om deze reden heeft Claranet een selectie gemaakt van een paar RBL organisaties welke spammers op de blacklist zet. Onze inkomende mailservers maken gebruik van Blacklists welke de berichten markeert indien deze een positieve hoge score op de blacklist veroorzaken.

    Als u van spam af wenst te komen welke gebasseerd is op het RBL principe, dan kunt u de volgende filterregel instellen:
    Header X-RBL-Warning Predicate Bevat Patroon Zet in dit veld een puntje voor blokkade: . Actie Verwijderen.

    Druk nu op de Nieuwe instructies toevoegen knop.
    X-Sender-Verification-Failed Met deze regel voorkom je mail van niet bestaande (fake) e-mail adressen. Onze mailservers voeren een verificatie test uit op het primary MX record van de afzender. De test faalt als de server aangeeft dat het verzendadres niet bestaat. U kunt de filterregel op de volgende manier aanmaken:

    Header X-Sender-Verification-Failed Predicate Bevat Patroon Zet in dit veld een puntje voor blokkade: . Actie Verwijderen. Druk nu op de Nieuwe instructies toevoegenknop.

    The X-Spam-Level Header is een nieuwe filter optie. Indien u wenst kunt u op deze header berichten filteren. Hieronder staat een voorbeeld. U kunt hier elke willekeurige gewenste actie invoeren:
    Indien X-Spam-Level header Bevat '+++++' dan Verwijderen. Zie hiernaast het resultaat.

    Terug naar FAQ

    Neem contact met ons op

    Laat een e-mail achter

    Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

    Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

    CAPTCHA
    Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

    Neem contact met ons op

    Verkoop: 040 239 3300
    Financiële administratie: 040 239 3340
    Support: 040 239 3350