Funky Pigeon bereikt nieuwe hoogten met Claranet & AWS en DevOps-optimalisatie

Funky Pigeon is een snelgroeiende, in het Verenigd Koninkrijk gevestigde, online verkoper van wenskaarten, kalenders, briefpapier en geschenken, waarvan vele kunnen worden gepersonaliseerd met een eenvoudig te gebruiken online editor. Funky Pigeon is gespecialiseerd in het helpen creëren van een opvallende en gedenkwaardig aandenken, cadeau of kaart voor elke gelegenheid. Het bedrijf werd in 2010 overgenomen door WH Smith en heeft vier miljoen actieve klanten.

De uitdaging

Funky Pigeon heeft altijd te maken met seizoenspieken in websiteverkeer en had een enore uitdaging in het stabiel en volledig functioneel houden van het online platform tijdens drukke periodes. Dit was met name het geval rondom de kerstperiode, waarbij de werkbelasting met een factor vijf kon stijgen om de vraag van de klant beantwoorden. De fluctuaties in webverkeer zorgden voor instabiliteit van het netwerk en hadden een negatief effect op de klantervaring.

Om het hoofd te bieden aan deze onvoorspelbare pieken in en dataverkeer, migreerde Funky Pigeon hun infrastructuur naar een cloudgebaseerd ecosysteem op Amazon Web Services (AWS). Hoewel dit de schaalbaarheid en flexibiliteit bood om aan de toegenomen vraag te voldoen, was het systeem niet goed ontworpen voor geavanceerde data-analyse en moest het worden geoptimaliseerd om meer accurate en efficiënte dataverzameling mogelijk te maken vanuit het platform.

Een tweede doelstelling was om de bedrijfskosten op jaarbasis met 10 procent te verlagen (jaar-na-jaar) zonder dat dit de bedrijfsprestaties te beïnvloeden. Bestaande procedures zorgen ervoor dat telkens als de applicatiecode moest worden bijgewerkt, de medewerkers zich op afstand moesten inloggen en alles met de hand aanpassen. Dit was een tijdrovend proces met een grote kans op menselijke fouten en betekende dat het personeel zich niet kon concentreren op het innoveren van hun eigen diensten, wat de verdere commerciële groei beperkte. Over het geheel genomen was het hoofddoel van de organisatie om jaar op jaar 20 procent te groeien met de nadruk op innovatie in plaats van onderhoud en beheer.

Onze klanten verwachtten een digitale service met een geweldige klantervaring, die zelfs tijdens intensieve perioden snel en betrouwbaar moest zijn. Om dit te realiseren en het bedrijf te laten groeien, moesten we de online diensten optimaliseren, omdat ik wilde dat mijn getalenteerde ontwikkelaars aan nieuwe ideeën werkten, zonder zich zorgen te hoeven maken of de infrastructuur goed zou werken.
Brett King
Head of Service Delivery bij Funky Pigeon

De oplossing

Claranet's team van cloudspecialisten heeft een grondige inventarisatie gemaakt van de infrastructuur van Funky Pigeon, met een volledige review van de website, bedrijfsactiviteiten en -risico's om te identificeren op welke gebieden er moest worden verbeterd. Vervolgens heeft het de AWS-omgeving omgekeerd ontworpen om de ‘best practices’ vast te stellen voor het beheren van resources en het afhandelen van netwerkveranderingen.

Na dit onderzoek wees Claranet op het benutten van automatisering en het toepassen van de beste werkwijzen voor voortdurende verbetering en kwam tot de conclusie dat, hoewel het bedrijf een early adopter van AWS was, het platform niet op de meest efficiënte manier gebruikte. Claranet heeft een nieuwe architectuur voor Funky Pigeon ontworpen op basis van Amazon S3 met Amazon CloudFront voor het balanceren van applicaties, prestaties en beveiliging, AWS Lambda voor kortlopende opdrachten én Amazon Redshift voor betere en snellere analyses en rapportage via één enkel portal.

Voor de databeveiliging is AWS WAF (Web Application Firewall) ingezet om verkeer te besturen of webapps te blokkeren naast Amazon GuardDuty om voortdurend te controleren op kwaadwillend of ongeautoriseerd gedrag, waardoor de persoonlijke gegevens van gebruikers worden beschermd. AWS CloudTrail is geselecteerd voor governance, compliance en auditatie van Funky Pigeon's AWS-account om de beveiligingsanalyse te vereenvoudigen.

Claranet verbeterde DevOps best practices en tooling met behulp van ‘Infrastructure as Code’, wat betekent dat dezelfde voorgeschreven instance, server en bijbehorende componenten (zoals harde schijven) als één worden ingezet. Dit betekent dat de ontwikkelaars een configuratie kunnen voltooien en de vereiste resources binnen enkele minuten kunnen implementeren, zonder zich zorgen te hoeven maken over code-updates, omdat het proces volledig geautomatiseerd is.

Funky Pigeon paste de ‘Infrastructure as Code’ ook toe als methodiek van de eigen mobiele applicatie voor het afdrukken van foto's, Photo Prints, waarmee klanten fotoboeken kunnen maken en maakt nu gebruik van geautomatiseerd bouw- en configuratiebeheer, evenals DevOps-tooling, waaronder Terraform, Puppet en Packer.

De resultaten

Door de Photo Prints-applicatie op deze manier te beheren, vereenvoudigde Funky Pigeon het vrijgaveproces voor codewijzigingen en automatiseerde het direct het platform. Dit maakt het Funky Pigeon niet alleen mogelijk om een betere gebruikerservaring te bieden, het heeft ook aanzienlijke inzet van medewerkers vrijgemaakt om zich te concentreren op innovatie en bedrijfsontwikkeling.

Nadat het optimalisatieproces was voltooid, werd de inzet van de resources met ongeveer 50 procent gereduceerd en daardoor kan nu ongeveer 35 procent van de kostenbesparingen worden gemaakt tijdens piekmomenten. Serviceniveaus voor klanten zijn ook aanzienlijk verbeterd, met een gemiddelde daling van 50 procent in transactietijden en 100 procent beschikbaarheid. Selfservicerapporten zijn nu klaar in dagen in plaats van weken, waardoor tijd voor innovatie is teruggewonnen.

Claranet hielp Funky Pigeon met het terugschalen van het platform, elimineerde onnodige redundantie, wat leidde tot aanzienlijke kostenbesparingen, en hielp het bedrijf haar (online) kosten met 40 procent te verlagen gedurende het eerste jaar, en een extra 25 procent in het volgende. Het bedrijf heeft daarmee de bedrijfskosten met 20 procent per maand verlaagd. Dankzij de besparingen kon de organisatie de besparing (her)investeren en tot indrukwekkende hoogten groeien.

Vanaf de eerste dag van dit project werkte het Claranet-team onvermoeibaar om ons te helpen al onze ambitieuze bedrijfsdoelstellingen te realiseren en onze bedrijfskosten aanzienlijk te verlagen, wat betekent dat het praktisch zichzelf terugbetaalt! Het grootste voordeel is dat door handmatige implementaties te elimineren, onze in-house Dev-teams zich kunnen concentreren op innovatie, zodat het bedrijf kan blijven groeien en concurrerend kan blijven.
Brett King
Head of Service Delivery bij Funky Pigeon

Claranet en Funky Pigeon hebben samen een langetermijnstrategie opgesteld voor het platform van de retailer en Claranet blijft samen met de klant nieuwe AWS-diensten onderzoeken die Funky Pigeon zou kunnen adopteren en implementeren.

Klik hier om ons webinar te bekijken waarin wordt uitgelegd hoe Claranet een besparing van 40% voor Funky Pigeon op Amazon Web Services bereikte.