VfL Wolfsburg speelt ook digitaal in de Champions League, met de steun van Claranet

Samenvatting

Uitdaging: Hosting en beheer van de corporate website, de online ticket- en merchandise-shop op basis van Shopware.

Oplossing: Beheer van het besturingssysteem, applicaties en databases door Claranet op een krachtig en schaalbaar beheerd hostingplatform voor applicaties.

Resultaat: Moderne, digitale winkel- en clubervaring voor PC, tablet en smartphone.

Bundesligaclub VfL Wolfsburg wil haar fans niet alleen op het grasveld een eersteklas speelniveau bieden, maar ook een website van dito niveau, zowel visueel als technisch. Wolfsburg besloot daarom om de website en het online ticket- en merchandise-shop volledig opnieuw te lanceren. Om ervoor te zorgen dat alle IT-applicaties op hoog niveau presteren met de daarbij behorende stabiliteit en beveiliging, werd ontwerp en beheer uitbesteed aan een gespecialiseerde dienstverlener. De keuze viel op Claranet dat imponeerde met haar expertise en de juiste kennis in shopware en e-commerce voor Bundesliga-clubs, evenals technische vaardigheden en een succesvolle interactie met VfL Wolfsburg.

Digitale clubwereld voor fans

Voetbal wordt beschouwd als een van de koplopers in digitale communicatie. Meer en meer fans zijn betrokken bij de digitale wereld van hun team, zowel voor, tijdens als na de wedstrijd. Daarom is het belangrijk voor clubs om aantrekkelijke digitale ervaringswereld te creëren waarin ze fans kunnen informeren, entertainen en gemakkelijk tickets en merchandise kunnen verkopen. VfL Wolfsburg wilde zijn online aanwezigheid fundamenteel herzien om een continue digitale fanwereld voor zijn fans te creëren. Naast een optische "make-over" was het belangrijkste doel om de functionaliteit en bruikbaarheid ook online naar het Champions League-niveau te brengen.

Externe hosting

De hosting en het beheer van de corporate website, de online ticket- en merchandise-shop op basis van shopware, een app, een wikipedia- en bestandsserver (Fußball-Welt) moesten extern worden uitgevoerd. Op de eisenlijst voor de hostingprovider stond enerzijds de serverlocatie Duitsland (ISO 27001-gecertificeerd) en de strikte naleving van de specificaties van de Europese databeschermingswet GDPR. Aan de andere kant moeten alle systemen worden beschermd door firewalls en Intrusion Prevention Systems (IPS) en zodanig zijn ontworpen dat ze redundant en in hoge mate beschikbaar zijn om een probleemloze werking te garanderen, zelfs bij hoge piekbelastingen, die regelmatig optreden tijdens de kaartverkoop van topwedstrijden. Bovendien moet de hele omgeving worden ondersteund met geautomatiseerde back-ups.

Pro Claranet: expertise in shopware en bundesliga

Claranet slaagde glansrijk met haar aanbieding. "We konden onder andere overtuigen met onze uitgebreide conformiteits- en veiligheidscertificeringen", legt Mustafa Sengezer, Salesmanager en projectmanager bij Claranet uit. "Bovendien hebben we veel ervaring met Shopware. Als een gecertificeerde Shopware Enterprise Hosting Partner kan Claranet Shopware-gebruikers ondersteunen met krachtige systeemomgevingen die bestand zijn tegen een grote belasting tijdens piekperiodes. De systemen zijn optimaal aangepast aan de behoeften van de klant en de infrastructuur kan flexibel worden aangepast met winkelontwikkeling.”

“Met deze ervaring had Claranet de knowhow in huis om de uitdaging van piekbelastingen op de website en in de webshop aan te pakken bij topwedstrijden, sluitende transfer-windows of belangrijke nieuwsberichten”, voegt Oliver Gliß toe, verantwoordelijk voor de IT- en Web-Applicatiebeheer bij VfL Wolfsburg.

Claranet onderscheidt zich vooral door de projectervaring - zowel rondom shopware als voor de speciale vereisten van ticket- en merchandise-shops van Bundesliga-clubs. Bovendien heeft het concept van Claranet voor de samenwerking tussen ontwikkeling en exploitatie ons overtuigd: op snelle wijzigingen in de applicaties wordt zeer flexibel gereageerd. "

Oliver Gliß
IT- en Web-Applicatiebeheer VfL Wolfsburg

Besturingssysteem-, database- en applicatiebeheer

Claranet neemt het beheer van het besturingssysteem over, evenals van de applicaties en databases voor de club. De applicaties worden aangedreven door Claranet's krachtige, schaalbare beheerde applicatiehostingplatform, een virtualisatieplatform op basis van Nutanix™, inclusief een redundant firewallcluster. Met scale-up en scale-out kan de omgeving flexibel worden aangepast aan de behoeften. De op Shopware gebaseerde webshop wordt geleverd door verschillende Linux Apache-webservers. De belasting wordt verdeeld door een load-balancer-cluster. De Claranet Web Acceleration & DoS Protection-dienst, die ook een Content Delivery Network (CDN) biedt, beschermt de omgeving tegen (Distributed) Denial of Service-aanvallen. De gehele omgeving is via VPN verbonden met het bestaande ERP-systeem MS Dynamics NAV. Een real-time monitoring inclusief alarmfunctie, die de klant waarschuwt via e-mail en sms, zorgt voor extra beveiliging en transparantie.

Projectcommunicatie via Slack-kanaal

Ook transparant was de communicatie tijdens het project: het Slack-kanaal van Claranet werd consistent gebruikt en was essentieel voor Oliver Gliß en zijn collega's voor een begrijpelijk en ordelijk projectproces. Bovendien was er de mogelijkheid om wekelijkse telefoonconferenties uit te wisselen.
De gehele omgeving werd gedurende een periode van drie maanden getest, waarbij de ontwikkeling parallel werd voortgezet. De nieuwe webshop was live na een geplande downtime van twee weken in de nieuwe omgeving. VfL Wolfsburg-Fußball GmbH had deze "time-out" besteld omdat niet alleen de winkel en de website werden herzien, maar tegelijkertijd Microsoft Dynamics NAV werd geïntroduceerd als een ERP-systeem.

"Met de nieuwe website en online shop in de Claranet-omgeving kunnen we de fans van VFL Wolfsburg een moderne, digitale winkel- en clubervaring bieden op hun pc en smartphone die veilig is - en die we flexibel kunnen aanpassen en uitbreiden", concludeert Oliver Gliß

Download de VfL Wolfsburg casestudy als PDF