‘Outsourcing van ICT helpt klanten te focussen op hun core business’

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun ICT-infrastructuur onder te brengen bij een externe partij. Niet verwonderlijk nu ICT steeds belangrijker én complexer wordt, constateert Managing Director Wiebe Nauta van ICT-dienstverlener Claranet.

Wiebe Nauta trad op 1 september aan als Managing Director van Claranet Benelux. Daarvóór werkte hij drie jaar als Operationeel Directeur bij Claranet in het Verenigd Koninkrijk. Claranet is een specialist in het ontzorgen van organisaties op ICT-gebied, schetst Nauta. “De hele ICT-omgeving wordt steeds complexer en de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Zeker voor wat kleinere bedrijven en organisaties is het bijna ondoenlijk om dat allemaal bij te benen. Tegelijkertijd zie je dat ICT steeds belangrijker wordt; was ICT vroeger ondersteunend aan de bedrijfsvoering, tegenwoordig zit ICT veelal tegen de kern van de bedrijfsvoering aan. Een reisbureau kan geen enkele boeking uitvoeren op het moment dat de ICT-omgeving hapert. Een ander voorbeeld is dat van een chipsfabrikant waar de vrachtwagens urenlang stil stonden na een storing: niemand wist nog wie wat waar moest laden of lossen."

Wiebe Nauta 1_0.jpg

Gehele spectrum

Onze afhankelijkheid van automatisering is de laatste jaren enorm gegroeid. Nederland telt steeds meer aanbieders van online werkplekken, waarbij gebruikers werken in de cloud. De dienstverlening van Claranet gaat echter een stuk verder, schetst Nauta. “Uiteraard leveren we allerhande diensten binnen het hele cloudspectrum: van private cloud-oplossingen – waar applicaties worden beheerd in onze eigen datacenters – tot op maat gemaakte oplossingen rondom public cloud-omgevingen van aanbieders als Microsoft, en Amazon. Daarnaast bestrijken onze services ook de rest van het ICT-spectrum: van werkplek tot WIFI-netwerk, van beveiliging tot Servicedesk. In dat opzicht onderscheiden we ons duidelijk in de markt : we ontzorgen de klant op alle mogelijke manieren.

Optimaal beveiligd

Claranet heeft drie sectoren benoemd tot speerpunt: de Zorg, de Industrie en de Retailbranche. Beveiliging is in al die branches een belangrijk aandachtspunt, benadrukt Nauta. “Nu de technologie voortschrijdt, groeien ook de risico’s. Als bedrijf moet je er niet aan denken dat persoonlijke informatie en creditcardgegevens van klanten op straat komen te liggen, en voor zorginstellingen geldt uiteraard hetzelfde als we het hebben over medische dossiers. Organisaties moeten bovendien voldoen aan steeds strengere wet- en regelgeving als het gaat om privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Wie daar onzorgvuldig mee omspringt, kan tegenwoordig zelfs een boete opgelegd krijgen die in de tonnen loopt.” Claranet beschikt over de allerlaatste kennis op het gebied van beveiliging, benadrukt Nauta. “Van firewalls tot hoogwaardige encryptie: op alle mogelijke manier houden we ongewenste bezoekers buiten de deur. We voldoen aan de ISO 27001-norm voor informatiebeveiliging.” Het is niet de enige certificering waaraan Claranet voldoet, vervolgt Nauta. “We zijn ook gecertificeerd voor NEN 7510, de norm voor informatiebeveiliging in de zorgsector, en voor de internationale ISO-norm 9001 voor kwaliteitsmanagement. Onze klanten kunnen er dus op vertrouwen dat we voldoen aan de hoogst denkbare internationale kwaliteitsnormen.”

Groei

Zoals gezegd trad Nauta dit najaar aan als Managing Director van Claranet in Nederland. Wat zijn de belangrijkste ambities voor de komende jaren? “Onze belangrijkste doelstelling is om verder te groeien op de Nederlandse markt. Onze sterkste troef daarbij is dat wij, zoals ik al aangaf, de gehele keten bestrijken. Bovendien zijn we leverancier-onafhankelijk. We werken met enkele vaste partners – waaronder HP en Microsoft voor fysieke werkplekken en servers –, maar in principe kunnen we alles leveren. En voor onze diensten hebben we een breed portfolio met diensten van leveranciers zoals Office 365 maar ook eigen ontwikkelde diensten zoals bijvoorbeeld Web Acceleration & DoS Protection, kortweg WADP, waarmee we onze klanten een optimale bescherming voor hun websites voor aanvallen van buitenaf bieden.”

Optimale zekerheid

Tot slot somt Nauta de voordelen van het uitbesteden van de ICT-infrastructuur nog eens kort op. “Outsourcing van ICT helpt klanten te focussen op hun core business, tegen een vast bedrag per medewerker per maand. Groot voordeel: als bedrijf hoef je niet meer te investeren in licenties, trainingen en de nieuwste technologie. En bij vragen of onverhoopte problemen is er altijd onze deskundige servicedesk om op terug te vallen. Al met al geen onverstandige keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar zekerheid in een steeds complexer wordende wereld.”

[ Dit artikel verscheen eerder op de website van Regio in Bedrijf - Auteur: Joost Peeters ]

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350