“Claranet klaar voor Accountancybranche”

Met de recente overname van Quinfox en de eerdere overname van Rely in 2017 is Claranet in Nederland meer dan verdubbeld in omvang in de afgelopen tijd. Met 125 man sterk richt Claranet zich, na woningcorporaties en notariaat & advocatuur, nu op de branche accountancy. Tijdens het bezoek aan de AccountancyExpo op 18 juni hebben we vijf vragen over deze nieuwe stap die Claranet zet, gesteld aan Managing Director Wiebe Nauta en Account Manager voor Accountancy Guus van Huijgevoort.

Wat doet Claranet?

Guus van Huijgevoort: Claranet levert, optimaliseert en beheert IT-infrastructuren voor de zakelijke markt. Dat betekent dat wij de volledige zorg voor een optimaal werkende IT-infrastructuur uit handen kunnen nemen. Hiermee is de ondernemer, in dit geval de accountant, verzekerd van een goed functionerende veilige werkplek. Dat is heel makkelijk gezegd, maar geloof mij, dat het een zeer complexe taak is. De hoeveelheid kennis die daarvoor nodig is, wordt steeds complexer en moeilijker bij te houden. Wij zien dan ook steeds meer specialisatie in ons vakgebied.
Wiebe Nauta: Claranet moet eigenlijk het faciliterende deel van de IT-afdeling uit handen nemen. Dan kan de IT-afdeling van de organisatie zich richten op de eigen business; het ontwikkelen van een nieuwe website, een nieuwe applicatie of het beter inrichten van de primaire systemen. Wij zorgen voor de (internet)verbinding, de WIFI, de werkplek en de hardware. Daarmee ontzorgen wij de klant en scheelt het tegelijkertijd enorm aan tijd die gebruikt moet worden om al die verschillende leveranciers te managen. Wij leveren alles, dus er is nog maar één aanspreekpunt voor de IT; Claranet!

In 2 jaar tijd is Claranet Benelux meer dan verdubbeld, wat is de strategie daarachter?

Wiebe Nauta: Het is een algemene strategie van de Claranet Groep om te blijven groeien. Dit doen we zowel organisch, door simpelweg meer te verkopen aan bestaande klanten en nieuwe klanten erbij te krijgen, als via acquisities. En bij die overnames kijken we vooraf heel zorgvuldig of het past binnen onze organisatie en of zowel de mensen, kennis en klanten ons verder kunnen helpen. In het geval van zowel Rely als Quinfox was er een directe behoefte die de krachtenbundeling met deze organisaties goed konden invullen. In het geval van Rely waren we met de overname direct marktleider in het notariaat, en zijn we dat inmiddels aan het uitbreiden richting de advocatuur. We kregen daarbij regelmatig de vraag wat de volgende stap was, en accountancy is daarbij vaak genoemd als logisch vervolg.
Guus van Huijgevoort: We komen in de praktijk veel accountancykantoren tegen waarbij er een uitdaging ligt bij het kunnen migreren naar cloud infrastructuren van bepaalde applicaties. Met de oplossingen van Claranet bieden we hoogwaardige oplossingen die de voordelen van de cloud zoals meer investeringsruimte, betere beveiliging en schaalbaarheid realiseren. In de praktijk betekent dit dat de gebruikerservaring omhoog gaat. Reden genoeg voor ons om deze branchespecifieke benadering te lanceren voor de accountancy.

Wat maakt jullie anders dan de bestaande leveranciers?

Wiebe Nauta: Het verschil zit niet in de kennis en ervaring, dat is meer een randvoorwaarde die je sowieso moet invullen anders val je direct door de mand. Wij hebben het voordeel dat we dat kunnen combineren met een dienstenportfolio én expertise op meerdere gebieden: netwerken, hosting én security. Dit heeft te maken met onze 2.200 collega’s van de andere Claranet-organisaties inclusief de diverse certificeringen en partnerships. En tegelijkertijd blijven we benaderbaar met een klein klantteam, waardoor een klant de persoonlijke aandacht krijgt die het verdient en zijn wij een gewaardeerd gesprekspartner.
Guus van Huijgevoort: Als gevolg van deze opzet zijn we enorm flexibel in onze oplossingen. We maken gebruik van standaard portals en oplossingen aan de voorkant waardoor de kantoren allemaal in een vergelijkbare omgeving kunnen werken, die aan de achterkant volledig anders ingericht kunnen worden. Het is een fabeltje dat elk kantoor op hetzelfde platform kan draaien of dat er een branchestandaard is waarmee je elk kantoor kunt faciliteren. Sterker nog, we komen kantoren tegen waarbij, door onderlinge samenwerkingen of overnames, er op de verschillende kantoren op volledig verschillende platformen en met verschillende applicaties gewerkt wordt.

En jullie maken daar één oplossing van?

Guus van Huijgevoort: Dat kan, maar dat hoeft niet. Vooropgesteld is dat een kantoor zelf bepaald in welke tempo veranderingen plaatsvinden, indien deze nodig zijn. Wij kunnen ook prima verschillende platformen voor een kantoor onderhouden waarbij we uiteraard wel direct kijken waar de mogelijke synergie te behalen is. Ons doel is om een stapsgewijze transitie te bieden voor de route naar de public cloud. Door het huidige applicatielandschap van accountants is de public cloud niet direct haalbaar, maar een hybride vorm wel en dat levert de kantoren weer flexibiliteit, mobiliteit, schaalbaarheid en veiligheid op.
Wiebe Nauta: We hebben dat ook teruggezien in het brancheonderzoek wat IT-adviesbureau Docco voor ons heeft uitgevoerd binnen de accountancy. Er is grote verscheidenheid aan plannen, wensen en eisen op IT-gebied binnen de branche waardoor één oplossing simpelweg niet voldoet. Je moet als leverancier die flexibiliteit kunnen opbrengen om een op maat gemaakt IT-omgeving te kunnen ontwerpen, bouwen en beheren.

Download het Accountancy Monitor 2019 rapport

Wat kunnen we van Claranet verwachten?

Wiebe Nauta: Eigenlijk is het heel simpel; als we iets doen, doen we het goed! De stap die we nu gaan zetten binnen accountancy is een bewuste stap waarbij we ervoor gezorgd hebben dat we er klaar voor zijn. We hebben de kennis en ervaring vanuit de branche binnenboord, we zijn in staat de belangrijke branchespecifieke applicaties te ondersteunen en we staan klaar om de IT van onze klanten volledig uit handen te nemen.
Guus van Huijgevoort: Wat wij bieden is onze IT-kennis die gericht is op deze specifieke branche. Daaromheen zit een ecosysteem van partners die ons helpen de gebruikersbeleving te optimaliseren. Dat kan zijn in kantoorautomatisering of procesoptimalisatie gericht op een specifieke dienst van de accountant. Geen één accountant is hetzelfde. Daarom gaan wij graag in gesprek om samen te kijken hoe wij met onze oplossingen en partners kunnen helpen. Ons motto is niet voor niets ‘Helping our customers do amazing things!’

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

Verkoop: 040 239 3300
Financiële administratie: 040 239 3340
Support: 040 239 3350